Indienprojektet visar upp sig:
Forskarfredag 2009

En färgstark dialog mellan forskare och publik - med indisk krydda

Panik, panik! När jag först fick frågan om jag kunde tänka mig att delta vid Forskarfredag i Karlshamn tänkte jag - Absolut, det låter ju jätteroligt. Men när dagen plötsligt dök upp i almanackan - trots att jag mentalt försökt förtränga den på grund av konstant work overload - insåg jag att det var en hel del saker som måste förberedas och att tiden var knapp.

Vi bestämde oss tidigt för att presentera AUGMENT-projektet och dess indiska systerprojekt "Walk-on-Water" under lättsammare former i samband med ett Science café. Där skulle ges tillfälle att berätta om projekten och föra dialog med intresserade. Under ett förberedande möte i Karlshamn förstod vi att våra tankar på att krydda evenemanget med hennamålning och indisk musik vann genklang hos organisatörerna. Spikmattan lämnade vi – efter moget övervägande - kvar där hemma. Sara (forskningsledare för Indienprojektet) riggade kvällen innan dagen D en helt fantastisk monter, där fotografier från tidigare fälstudier och vårt senaste besök i Chennai med omnejd, utgjorde en färgstark fond som omedelbart drog blickarna till sig.

Forskarfredag, indisk studentJag hade inte klarat mig utan våra duktiga indiska studenter: Louis, Divvya, Anitha, Kishore och Anvesh. De presenterade fakta om sina utbildningar, berättade om sitt hemland Indien och förmedlade synpunkter på hur det är att vara indisk utbytesstudent vid BTH. Montern var helt klart en publikmagnet – Anithas hennamålningen en klar succé! Men vi fick också många intressanta och nyfikna frågor om hur projekt som dessa kan bidra till samhället, och vi fick chans att diskutera på vilket sätt användning och kontext är betydelsefulla för teknikutveckling och design. Vi fick också frågan om hur man kan jobba konkret med uthållighetsfrågan (sustainability) på gymnasiet. En lärare frågade till exempel om det skulle vara möjligt för en gymnasieklass att bjuda in en forskare eller student för att få djupare kunskaper om metoder och resultat ,vilket  i sin tur skulle kunna inspirera ungdomarna  att arbeta mer forskningsanknutet.

Forskarfredag, hennamålning id Indienprojektets utställningNär det var dags för allmänheten att göra entré på kvällen fick Divvya berätta mer om indisk yoga och jag fick bland annat förklara fördelarna med att arbeta i multidisciplinära och multikulturella team.  Efter en hektisk dag och kväll som avlutades i eldens tecken, var vi alla trötta men samtidigt eniga om att en dialog med allmänhet och förhoppningsvis också några blivande studenter och forskare är värdefull ur många aspekter. Inte enbart ur marknadsföringssynpunkt utan också som en självklar kontaktyta för att skapa nya kontakter och bygga nätverk som sträcker sig långt bortom den traditionella akademins gränser…

Annelie Ekelin presenterar Indienprojektet vid Forskarfredag 2009

Annelie Ekelin, BTH, berättar om Indienprojektet för besökare på Forskafredag

 Annelie Ekelin, forskare inom Indienprojektet och projektledare för AUGMENT-projektet

Redigera
Share Dela