Skyddskommittén

Skyddskommitténs uppgifter och sammansättning 

Skyddskommitténs uppgifter

Utdrag ur BTH's Plan för Arbetsmiljöarbete (R070(09)

Skyddskommittén är ett organ för samverkan i arbetsmiljöfrågor mellan arbetstagare, arbetsgivare och studenter.

Skyddskommitténs sammansättning: Se gällande organisationsplan fastställd genom beslut i högskolestyrelsen. (se även nedan)

Skyddskommittén sammanträder minst fyra gånger per år.
Skyddskommittén ska aktivt

  • följa utvecklingen på arbetsmiljöområdet, utarbeta förslag till arbetsmiljöpolicy samt verka för tillfredsställande arbetsmiljö vid BTH.
  • fastställa rutiner för Systematiska arbetsmiljöarbete.
  • övervaka att Systematiska arbetsmiljöarbete bedrivs.
  • tillse att riskinventering och tillbudsrapportering bedrivs avseende såväl fysisk som psykisk arbetsmiljö och tillse att resultatet av detta arbete omsatts i handlingsplaner.
  • ge riktlinjer i frågor rörande
     
    • arbetsställets indelning i skyddsområden.
    • antalet skyddsombud och huvudskyddsombud.
    • planering av utbildning i arbetsmiljöfrågor.
    • skyddskommitténs organisation.
    • skyddsombudens uppgifter.
       
  • behandla frågor rörande
     
    • planering av nya och ändrade lokaler, tekniska anordningar mm - riskbedömning 2 och 3 SAM
    • information i arbetsmiljöfrågor.
    • företagshälsovård och rehabiliteringsverksamhet

Utseende av skyddsombud och ledamöter i skyddskommittén

Personalorganisationerna utser gemensamt skyddsombud samt ytterligare ledamöter i skyddskommittén.

Studentkåren utser studentskyddsombud tillika ledamot i skyddskommittén.

Ställföreträdare/suppleant ska utses för skyddsombud/ledamot i skyddskommittén.

Redigera
Share Dela