Övningar för att motverka skador

Vad ska man göra för att undvika belastningsbesvär?

  • Undvik att vinkla eller vrida i handleden när Du jobbar.
  • Håll löst och avspänt i musen, använd en ergonomiskt utformad mus och låt den arbeta nära kroppen.
  • Växla mellan att jobba med musen i höger och vänster hand. Det kräver lite träning men det går att lära.
  • Variera styrdon, samt variera mellan datorns kortkommande och mus.
  • Var noga med att alltid ha stöd för underarmarna så att skuldrorna avlastats.
  • Ha inte skärmen för högt eller nära, då belastar Du nacken i onödan.

Försök att slappna av!

Det enklaste sättet att lindra eller förhindra att besvär uppstår är att slappna av i musklerna, släpp handen från musen och mjuka försiktigt upp leder och muskler. Knyt och sträck fingrarna, böj och sträck i handleden och armbågen, sträck armarna över huvudet och räta på kroppen. Blodcirkulationen ökar och musklerna får ny energi. Ta mikropauser ofta, ofta...

Rör på dig!

Motionera så att blodcirkulationen kommer igång! Den kroppsdel som smärtar av datorarbetet bör Du inte anstränga allt för hårt, men lätta rörelser är positivt eftersom muskelcellerna då får ett ökat tillflöde av blod. Gör gärna något som får igång cirkulationen i hela kroppen. Promenader eller löpning kan vara bra.

Bra övningar vid musarm


Övning 1.

Gör en knytnäve. Håll kvar i 10 sekunder. Spreta med fingrarna.
Håll kvar i 15 sekunder. Upprepa 5 gånger. Slappna av.

Övning 2.

Håll armarna rakt framför kroppen, korsa höger över vänster och låt handflatorna mötas.
Fläta ihop fingrarna så att du knäpper händerna. Håll kvar i 15 sekunder. Dra armarna mot
kroppen och vänd upp dina knutna händer framför bröstet. Håll kvar i 15 sekunder.
Byt så att du gör samma övning med vänster arm över höger.

Övning 3.

Pressa ihop handflatorna framför kroppen med fingrarna pekande uppåt och en rät vinkel mellan handrygg och underarm (skenhelig bön). Håll kvar i 15 sekunder.
Vänd händerna så att fingrarna pekar nedåt. Håll fortfarande handflatorna pressade mot varandra. Håll kvar i 15 sekunder.

Redigera
Share Dela