Högskolans idrottssektion

 

Friskvård

Studenthälsan ser högskolans idrottssektion som en viktig friskfaktor. Studenternas idrottssektion i Karlskrona KIDS erbjuder aktiviteter som badminton, basket, cricket, innebandy och fotboll.

Läs mer om idrottssektionen på:

Karlskrona: www.bsk.bth.se/~kids/

 

Testa gärna våra nya livstilstester 


Vikten av fysisk aktivitet

En måttlig ökad fysisk aktivitet kan ge påtagliga positiva effekter för individens allmänna hälsotillstånd. I många fall kan det räcka för en fysiskt inaktiv person att börja ägna ca 30 minuter per dag för aktiviteter.


Stresshormoner:

När vi rör oss raskt förbrukar vi och gör oss av med vårt överskott av ”stresshormoner” (bl a adrenalin och noradrenalin) som överproduceras i kroppen när vi lever under psykisk stress och har bekymmer. När vi rör oss blir hjärtats blodkärl mer elastiska och blodcirkulationen blir bättre. Sänkt hjärtfrekvens och blodtryck samt en lägre koncentration av stresshormoner minskar belastningen på hjärtat.

”Lite och ofta” (30 minuter om dagen) har gynnsamma effekter på kroppen och för hälsan. Att cykla eller gå till jobbet är en av flera olika aktiviteter som kan bli den regelbundna vardagsträning man såväl behöver.

Att röra sig regelbundet t ex cykling, lätt jogging eller promenader ger klara och tydliga positiva effekter i vår kropp. Fysisk aktivitet innebär minskad risk för hjärtinfarkt, slaganfall, höga blodfetter, högt blodtryck, diabetes, benskörhet och vissa cancerformer. Dessutom har det mycket stor betydelse för att motverka övervikt och fetma.

 

 

 

 

Redigera
Share Dela