Stress

För att studietiden inte ska bli för belastande är det viktigt att känna till fysiska och psykiska reaktioner på stress och att vara i stånd att bestämma när man bara är "allmänt stressad" och när det har blivit ett problem.

Stress handlar om att kroppen försöker reagera på bästa möjliga sätt i en pressande situation. När hjärtat börjar slå fortare och andningen blir ytligare mobiliseras kroppen till aktivitet. Detta är helt motiverat i en krävande situation och heller inte farligt för oss, tvärtom kan kortvariga stresstillstånd kan ge en ökad  prestationsförmåga.

Långvariga stressreaktioner kan däremot att medföra besvärande kroppsliga symptom, tankar, känslor och beteenden påverkas negativt.

För att undvika ohälsosam stress tänk på att:

- Sov tillräckligt, gå regelbundna promenader eller träna

- Se til att du äter minst tre måltider per dag

- Var måttlig med alkohol och tobak

- Gör ett eget veckoschema, där du bestämmer när dina arbetsdagar ska vara slut och hur lång din lediga helg är.

- När du tar ledigt så njut at din ledighet. Slösa inte energi med att ha dåligt samvete för att du tar dig fri.

- Se till att du tar både kortare och längre pauser (kom ihåg att man som mest kan studera koncentrerat i 30 minuter).

- Sätt upp realistiska mål för varje dag.

- Ignorera inte dina symptom på stress, även om de kanske verkar oviktiga i förhållande till mycket annat.

- Kom gärna och prata med någon av oss som jobbar på Studenthälsan om du vill ha hjälp med att hantera din stress.

- Studenthälsan erbjuder även ett antal kostnadsfria kurser i stresshantering.

 

Nyttiga länker om studieteknik, stress, mm

http://www.psyk.uu.se/information/studieteknik.html

 

 

 

 

Redigera
Share Dela