Digital kompetens i yrkeslärarutbildningen. Projektet Ung kommunikation

Document type: Researchreports
Full text:
Author(s): Thomas Hansson
Title: Digital kompetens i yrkeslärarutbildningen. Projektet Ung kommunikation
Translated title: Digital Competence in Vocational Teacher Education. Project Young Communication
Series: Research Report
Year: 2010
Issue: 2
ISSN: 1103-1581
Organization: Blekinge Institute of Technology
Department: School of Management (Sektionen för management)
School of Management S- 371 79 Karlskrona
+46 455 38 50 00
http://www.bth.se/mam/
Authors e-mail: thomas.hansson@bth.se
Language: English
Abstract: Livslångt lärande och informationssamhällets framväxt fordrar några nödvändiga kompetenser. En sådan av EU-kommissionen angiven nyckelkompetens är den digitala. Oavsett om vi använder benämningen IKT-kompetens, IKT-verktyg, technology literacy eller digital didaktik (Hansson 2010a) avser vi med uttrycken en kombination mellan HCI (Human Computer Interaction) och en interaktiv syn på människa, maskin och budskap.
Subject: Human Work Science\Human Computer Interaction
Human Work Science\Participatory Design
Human Work Science\Work Practice
Keywords: yrkeslärarutbildning, digital kompetens, informationsteknologi, vuxnas lärande
URN: urn:nbn:se:bth-00464
Edit