ADC of Sweden (Handelsbolag) – Gjuteribolaget i Bredaryd AB

Document type: Miscellaneous
Full text:
Author(s): Klaus Solberg Søilen, Stefan Huber
Title: ADC of Sweden (Handelsbolag) – Gjuteribolaget i Bredaryd AB
Type of publication: case study
Year: 2004
Organization: Blekinge Institute of Technology
Department: School of Management (Sektionen för management)
School of Management S- 371 79 Karlskrona
+46 455 38 50 00
http://www.bth.se/mam/
Authors e-mail: kss@bth.se
Language: Swedish
Abstract: Abstract: As a consequence of the stagnation in the telecom industry at the start of the new millennium many subcontractors found themselves in deep crisis. Numerous Swedish die casting corporations which had focused their production on telecom related products, suffered a severe blow after the mere collapse of this industry. Several firms were declared bankrupt, others were gravely minimized.
In the central parts of Sweden, three die casting companies which were located geographically close to each other (Metallteknik Produktion AB in Kulltorp, Gjuteribolaget in Bredaryd AB and Värnamo Pressgjuteri AB) started a co-operation in order to try to overcome the down turn in the market. The companies later merged and became “ADC of Sweden” (“As-sociated Die Casters of Sweden”), targeting a new demanding international clientele. The new corporation has a joined marketing plan and parts of their operations seem to be working well. At the same time these former ri-vals, which are now united in a new organisation, have encountered a series of problems which may be related to the fact that they were traditional fam-ily firms that used to operate independently.
Summary in Swedish: Det finns fortfarande märkbara klyftor mellan de enskilda delbolagen i ADC of Sweden. – Det kommer att ta tid och det måste få göra det också, säger VD Jan Henriksson. Vi håller på att växa ihop framför allt genom att vi har gemensamma mål. Men det finns fortfarande tillfällen då viljorna krockar och ibland uppstår också mindre dispyter. Min roll är att se till att sådana konfrontationer inte urartar och att man inte går bakom ryggen på varandra. Ett sådant destruktivt beteende accepterar jag inte som VD och det är de enskilda aktörerna medvetna om. De positiva effekterna av samarbetet har redan börjat visa sig. Som gemensamt bolag har man idag större och mera krävande kunder som inte enbart finns i Sverige. Man producerar t. ex. åt ett stort europeiskt bilföretag med huvudsäte i Tyskland. Den nya samarbetsformen har medfört en kvalitetshöjning av formgjutningen och har således stärkt hela organisationens profil utåt. – Vi är helt enkelt en större organisation, säger Thomas Sköld. Istället för att ha varit tre mindre företag med en omsättning på 30 miljoner kronor och en personalstyrka på ca 30 anställda vardera har vi idag en väl fungerande organisation som har 100 miljoner kronor i omsättning och anställer sammanlagt runt 100 personer. Jan Henriksson kan styrka den positiva utvecklingen med några siffror: – Vi får allt fler offertförfrågningar och vi kan besvara allt fler av dessa. Det är säkerligen ett positivt resultat av vårt offertutvecklingsarbete. Dessutom ökar andelen accepterade offerter så att omsättningen sedan starten har ökat konstant. Det råder ingen tvekan om att vi är nöjda med resultaten hittills, säger Henriksson, och vi hoppas på en fortsatt uppgång. Henrikssons vision innefattar dessutom en successiv justering av inriktningen från ett renodlat legotillverkningsbolag till en kompetenspartner. – Detta kräver också att vi höjer personalens kompetens och att kraven på utbildningen för framtida rekryteringar skärps. Det kan heller inte skada att ha en högre teoretisk kompetens.
Subject: Business Administration\International Business
Business Administration\Management Control
Business Administration\Marketing
Keywords: telecom industry, die casting corporations, international clientele
Edit