Zetterbergs AB

Document type: Miscellaneous
Full text:
Author(s): Klaus Solberg Søilen, Stefan Huber
Title: Zetterbergs AB
Type of publication: Case study
Year: 2004
Organization: Blekinge Institute of Technology
Department: School of Management (Sektionen för management)
School of Management S- 371 79 Karlskrona
+46 455 38 50 00
http://www.bth.se/mam/
Authors e-mail: kss@bth.se
Language: Swedish
Abstract: Zetterbergs AB – ett företag med lång erfarenhet av lastbilsflaksproduktion för transportbranschen – anses vara den största tillverkaren på den svenska marknaden. Företaget har växt kontinuerligt under de senaste 50 åren. Idag finns tre produktionsfabriker i Sverige samt en i Polen. Zetterbergs AB är en del i den internationella koncernen Hiab, som är marknadsledande inom lastningslösningar. Zetterbergs AB:s kunder är inte bara svenska, utan man har även en omfattande export, främst till andra europeiska länder.
År 2003 kontaktades Zetterbergs AB av kompetensnätverket proDesign efter att ha rekommenderats av Volvo Scania AB som en passande verksamhet för ett utvecklingsprogram. Detta program omfattar två inriktningar: design och elektronik. Även om deltagarna från Zetterbergs AB insåg behovet av fortbildning har projektet dock inte nämnvärt bidragit till förändringar inom företaget. En produktutvecklare uppger att förståelsen för att investeringar i ny teknologi inte är möjlig för företaget har varit den viktigaste insikten. Man kommer nu istället att inrikta sig på traditionella tillverkningsmetoder, dvs. mekanisk produktion. Elektroniska detaljer kommer man att köpa in från underleverantörer.
Summary in Swedish: Kompetenshöjningsprogrammet riktade sig i första hand till två anställda på Zetterbergs AB, nämligen Robert Löfstedt och en av hans kollegor. Medan Löfstedt i huvudsak är ansvarig för långsiktig utveckling av företagets produkter, är kollegans specialitet den kundanpassade konstruktionen. Båda två hade hittills som mest två medkonstruktörer så att man på sin höjd hade sex konstruktörer totalt. Tidigare har dessa två områden varit åtskilda, men sedan några månader tillbaka har man omorganiserat sig och bildat en enda utvecklingsenhet. På frågan i vilken utsträckning proDesign-projektet har påverkat arbetet och utvecklingen hos Zetterbergs AB svarar Löfstedt något återhållsamt. Det viktigaste de har fått ut är två insikter. – Vi har förstått att det är viktigt med design, just för att produkten ska kunna tilltala kunderna. Vi kanske ska arbeta mer med produktdesign i framtida projekt. Men än så länge har projektet inte förändrat vårt arbete i någon nämnvärd utsträckning. Vad gäller den elektrotekniska biten har man på Zetterbergs AB främst blivit medveten om hur svåra och avancerade de nya teknikerna är. Robert Löfstedt menar att kunskapsnivå har lyfts genom studierna hos proDesign. Det gäller framför allt interaktionsdesignen. Samtidigt betonar han att man har blivit mer försiktig. – Vår egen tekniska kompetensutveckling har traditionellt fokuserat på mekanisk förbättring. Till det har vi använt oss av beräknings- och konstruktionsprogram för att effektivisera arbetet. Den nyare radiotekniken för manöverpanelerna är ganska ny för oss och vi har hittills inte kunnat integrera den i vår produktion. Därför har man bestämt sig för att inte satsa på en teknisk uppgradering av produktionen, utan snarare inrikta sig på samarbetspartner som erbjuder färdiga elektronikanläggningar som man sedan kan använda sig av. Således har samarbetet med proDesign lett till en viktig insikt om det egna företagets förmåga – vilket man inte riktigt hade förväntat sig: – När vi startade projektet hade vi något större förhoppningar om att själva kunna lösa vissa tekniska problem. Vi trodde att det skulle leda till fler detaljlösningar för vår produktion. Men vi insåg snart att vi inte kunde ta över ett helt nytt tekniskt system i vår produktion. Att förväntningarna inte infriades berodde enligt Löfstedt snarast på att produktutvecklarna inte riktigt visste vad vidareutbildningen skulle innebära och hur omfattande de nya teknikerna är. Denna insikt är den största ”vinst” som man fått i samband med projektet. – Vi ska titta på vår kärnkompetens, menar han. Det är mekaniken och inte elektroniken och det är det vi vill vara duktiga på. Elektronikproduktionen ska vi överlåta till andra företag och använda oss av dem som leverantörer. Insikten om företagets begränsningar har också medfört ett krav på en högre beställarkompetens hos Zetterbergs AB, just vad gäller inköpet av elektroniska komponenter i framtiden. Detta i sin tur betyder att man måste hålla sig uppdaterad även ur en teknisk synvinkel. Avslutningsvis poängterar Löfstedt att det är viktigt med kompetensutveckling och vidareutbildning. Dels lär man sig mycket om de senaste framstegen inom teknologin och om den rådande marknadssituationen, dels kan man i diskussionsforum ventilera sina åsikter och frågor. Genom proDesign har Zetterbergs AB också fått mer kontakt med universitet och högskolor som t. ex. Chalmers Tekniska Högskola och Uppsala universitet. På det sättet kan man även fortsättningsvis hålla sig ajour med den tekniska utvecklingen
Subject: Business Administration\Management Control
Business Administration\Marketing
Keywords: lastningslösningar, mekanisk produktion, transportbranschen
Edit