En strålande konferens med plats för möten och inspiration

Ingången till Netlearning 2006

Strålande solsken, klarblå himmel, utslagna träd och blommor. lägg sedan till ett digert utbud av föreläsningar och du har flera hundra nöjda deltagare. förutsättningarna för netlearning 2006 var lysande.

Under konferensens första dag visade sig Ronneby från sin allra bästa sida. Det vackra vädret lockade deltagarna till en fika i gröngräset samtidigt som de passade på att läsa i den omfattande programboken.

Inomhus ringlade köerna till registreringen sig långa och klockan tio var det dags för invigningstalarna Lars Haikola och Madeleine Rohlin att officiellt öppna Netlearning 2006.

Först ut efter invigningstalarna var inledningstalare Mikael Wiberg. Han lockar hela salen till skratt när han visar bild på en slags elektronisk namnbricka där man knappar in information om sig själv och när något av orden stämmer överens med något ord på någon annans namnbricka, då börjar en röd lampa blinka.

Homo zappiens och ungdomars vardag

Netlearnings första ”Keynote” var Wim Veen. Hans föreläsning om ungdomar som aldrig levt utan internet, Homo Zappiens, var inspirerande på många sätt. Elza Dunkels var andra dagens ”Keynote” och hon höll en minst lika inspirerande föreläsning. Även hon om ungdomar och deras internetvanor, ungdomarna är nätets infödda och de äldre är nätets invandrare, enligt Elza Dunkels. Hon hoppar över redovisning av siffror och berättar istället om Oliver 14 år och hur hans vardag ser ut.

Hela konferensen har kunnat följas via nätet för den som inte varit på plats. Förutom att enbart lyssna på föreläsarna har man även kunnat chatta och ställa frågor, något som användes flitigare för varje dag.

Netlearning 2006 hade ett stort utbud av föreläsningar. Bara under måndagen fanns det 16 olika sessioner att välja emellan. Något som kan ha lett till beslutsångest, men ändå i slutändan såg till att täcka in så många olika smaker och intressen som möjligt. En av dessa föreläsningar tog upp huruvida det går att läsa alla ämnen på distans.

Den som trodde att kemi måste läsas i ett laboratorium och eleven måste bära vit rock, blev troligen överbevisad av Gunilla Jakobsson och Annette Zeidler. Gunilla Jakobsson har skapat ”vardagskemi” som är en kurs där studenterna får göra experiment som är ofarliga och intressanta, i hemmet. Med hjälp av livsmedlen i skafferiet går det att göra experiment och läsa kemi på distans.

Karl-Gunnar Rehn från Umeå universitet undervisar i slöjd, på distans. Kursen är på 40 poäng som läses på halvfart. Förutom tre fysiska träffar jobbar studenterna enbart på egen hand med att läsa, dokumentera och tillverka. Målet är att studenterna i slutet av kursen ska känna till saker så väl att de känner sig säkra när de kommer ut och ska undervisa i ämnet.

Knytkalas på ronneby brunn

Förutom föreläsningar fanns det under konferensens två första dagar möjlighet att gå på knytkalas. På Ronneby Brunn dukades ett smörgåsbord av idéer och produkter upp. Deltagarna fick ta del av flera olika bidrag inom nätbaserat lärande, såsom IT-verktyg, kursmoduler, läromedel och projektidéer. Knytkalaset var en plats för inspiration. Ett tillfälle att lära sig något nytt, diskutera och ställa frågor.

Det är precis det här Netlearning handlar om. Det är en mötesplats men också en plats för inspiration, lärande och diskussion. Den över 100 sidor tjocka programboken visar på ett digert program. Den deltagare som var på plats kan säkert intyga detta och kan säkert även hålla med om att Netlearning 2006 uppfyllde kraven på mötesplats, inspiration, lärande och diskussion.

Text och bild: Sara Persson

tillbaka

Redigera
Share Dela