Lotta vill förändra lärarnas förhållningssätt

– idag är inte loppet kört även om man valt att satsa på pedagogiken, vilket det traditionellt har varit, säger lotta antman som sedan årsskiftet är ansvarig för pedagogisk utveckling på blekinge tekniska högskola.

Lotta Antman

Det började som ett extrajobb. BTH behövde någon som höll kurser i högskolepedagogik och ledarskap och Lotta Antman kallades in från Lunds universitet. När tjänsten som pedagogisk utvecklare senare utannonserades var hon inte sen att söka. Lotta har slagit läger i Infocenter i Ronneby och ett av hennes mål med arbetet är att få andra att inse hur viktig pedagogiken är.

– Jag vill hjälpa lärarna utveckla ett förhållningssätt till både undervisning och studenter, som utgår från ett lärandeperspektiv. En annan viktig uppgift är att förverkiga den potential till pedagogisk förnyelse som följer med Bolognaprocessen.

Måste få till en samarbetskultur

I nuläget arbetar Lotta mycket med Bolognaprocessen. Det arbetet kommer att fortgå långt efter sommaren 2007. Hon vill få till en smidig övergång och samtidigt få alla berörda lärare att förstå att det är ett långsiktigt projekt.

– Det finns många otroligt duktiga och pedagogiskt medvetna lärare vid BTH men vi måste få till en samarbetskultur där lärarna kommunicerar kring sin undervisning och hjälper varandra. Att förverkliga en utbildningsplan eller kursplan är inget ensamarbete.

Instrumenten används inte tillräcklilgt ofta

Lotta Antman sticker ut hakan och säger att lärarna måste bli mer professionella. Lärarna måste fundera kring ett kvalificerat användande av till exempel kursvärderingar. Det finns gott om instrument, men de används inte så ofta för att göra väl grundade beslut.

– Vi har ofta tunt på fötterna när vi gör ändringar i kurserna. Även pedagogiska beslut bör vara reflekterade, väl underbyggda, uppbackade av bevis och dessutom möjliga att utvärdera.

Ta bort skygglappar

Lotta menar att det finns många olika undervisningskulturer, i stort sett en per sektion. När lärare från olika sektioner blandas kan de upptäcka att det finns flera olika sätt att göra något på.

– Det handlar om att ta bort skygglapparna och att visa på strukturen som social konstruktion. Första steget är att lära sig problematisera undervisning och lärande. Detta innebär inte att man bortser från lärarens roll, men denne måste först och främst kunna utgå från den lärandes perspektiv.

Pedagogisk medvetenhet nödvändig

Att få till en förändring i förhållningssätt hos BTHs lärare är något som Lotta Antman ska arbeta hårt för. Studentpopulationen har förändrats mycket de senaste åren och är idag mer heterogen. Lotta menar att lärarna inte kan undervisa på samma sätt som de själva blev undervisade.

– Det behövs något annat idag. Man kan inte fortsätta på samma sätt och bara gå på i sina ullstrumpor. Men för att kunna förändra måste man bli pedagogiskt medveten.

Handling och engagemang

Hittills har det inte varit rusning till Lottas kontor. Hon är medveten om att hon kan komma att möta motstånd, men diskussioner och åsikter är välkomna.

– Det värsta motståndet är de som bara säger ja och sedan inte gör något. Det krävs handling. Man får gärna säga emot, bara man engagerar sig.

Text och bild: Sara Persson

tillbaka

Redigera
Share Dela