Bth:s egen it-bubbla

Man skulle kunna säga att bth bågnar och sfär för att rekrytera studenter inför hösten 2005. för nu står den klar. bth:s egen mässmonter för stora evenemang. mellan 40 000 - 50 000 mässbesökare på tre av sveriges största utbildningsmässor kommer att se den. målgruppen är avgångselever i gymnasieskolan samt alla som är intresserade av vidareutbildning.

Skiss av montern

Ung, spännande och modern

Montern är specialbyggd för att mässbesökare snabbt skall få en överblick av vad BTH står för och vad vi har för utbildningar. Det är lätt att röra sig i och genom montern utan att besökaren skall känna sig infångad. Fyra bildskärmar och en snurrande logo på toppen gör det lätt att se oss och få information även på håll. De två bågarna symboliserar våra profilområden Tillämpad IT och Hållbar utveckling av näringsliv och samhälle och de fyra benen står för våra sektioner. Den futuristiska designen och användandet av modern presentationsteknik skall ge en känsla av en ung, spännande och modern högskola med utbildningar för framtiden.

Röda geléhjärtan

Montern ger en teknisk känsla därför att den huvudsakligen är framtagen för rekrytering av studenter till civilingenjörsutbildningarna. Naturligtvis marknadsför montern även BTH:s övriga utbildningar av medverkande personal, studentambassadörer och informationsmaterial. Presentationerna på bildskärmarna kommer självklart även att visa på hela vårt utbud av utbildningar. I färdigställt skick på mässorna kommer montern dessutom att utrustas med en matta i varm röd färg som matchas med godis i form av stora röda geléhjärtan i en stor genomskinlig skål på det centralt placerade runda ståbordet. All monterpersonal kommer att ha enhetlig klädsel i form av en kornblå väst med broderad logo i silver på rygg och bröst, silverfärgade namnskyltar samt badge med logo Årets studentregion 05.

Gynnar hela bth

Bakgrunden till att detta monterprojekt har kunnat genomföras är att när vi fick examensrättigheter för civilingenjörsutbildningar så påbörjades ett samarbete med Sveriges Tekniska Högskolor. Genom detta samarbete ställde vi tillsammans med tio andra högskolor med civilingenjörsutbildningar ut i en gemensam monter på de tre största utbildningsmässorna under ett par år. Samarbetet kring monter och mässor med Sveriges Tekniska Högskolor har upphört.

Informationsavdelningen har budgeterade medel för marknadsföring av civilingenjörsutbildningar som vi valt att använda i samma syfte som de ursprungligen var avsedda för. Informationsavdelningen har tillsammans med programansvariga för civilingenjörsprogrammen och Sektionen för teknik kommit fram till att en marknadsföring av civilingenjörsutbildningar genom medverkan på Sveriges största utbildningsmässor är ett bra sätt att nå motiverade studenter. Dessutom gynnar denna monter hela BTH och alla våra akademiska utbildningar.

Stor genomslagskraft

Mässornas egen statistik över besökarna visar att mässorna ger stor genomslagskraft i valet av utbildning och högskola samt att mässorna ökar intresset för högre utbildning i allmänhet hos besökarna. Det är viktigt att vi fortsätter agera på en arena och marknad där vi kan rekrytera högmotiverade studenter. Nu kan vi göra det med stolthet!

Vill du veta mer om mässorna?

www.kunskapframtid.com

www.sacomassan.nu

www.nolia.se/uf-sundsvall

Montern uppbyggd i Eventparlamentets lokaler.

När fotot togs var montern inte färdigbyggd. Bildskärmar och matta saknas bland annat.

Text: Joakim Ekberg

Foto: Jenny Gustavsson

Skiss: Eventparlamentet

bakåt | till löpsedeln | nästa

Redigera
Share Dela