Intranytt

Tema: välj it

En attitydkampanj med personliga möten

Under 2004 drog flera lärosäten, med bth i täten, igång en it-kampanj i samarbete med it-företagen med flera. syftet var att informera gymnasiestudenter om it-utbildningar och öka intresset för dessa. nu är det dags för en ny antagningsomgång, och en ny kampanj är igång.

Lena Frisk och två näringslivsrepresentanter. Årets kampanj, som liksom 2004 års kampanj, drivs av projektutvecklingsföretaget PACE, är till stor del en attitydkampanj där man vill visa verkligheten. Man har valt att i broschyrer och föreställningar framhäva unga mediala människor inom olika branscher som har kreativa jobb.

Träffa en it-nörd

Kampanjen består av en turné med föreställningen Möt en IT-nörd i gymnasieskolorna i landet. Man kommer att ge 75 föreställningar och räknar med att nå 15 000 elever i publiken. Dessutom räknar man med att nå 100 000 elever med en broschyr speciellt framtagen för årets kampanj.

I kampanjen ingår sex olika förebilder. Tre unga människor intervjuas i broschyren och tre deltar i den film med intervjuer som spelas upp på scen under turnén. Turnén leds av ståuppkomikern Lena Frisk. Med på scenen tillsammans med henne finns också två lokala näringslivsrepresentanter. Man har valt att visa upp personer från regionen, eftersom igenkänning är viktigt. Kanske har någon en förälder eller ett syskon som jobbar på samma företag.

Kampanjen håller på fram till den 18 mars. Då är turnén i gymnasieskolorna avslutad. Efter det kommer man att ägna sig en del åt opinionsbildning till andra målgrupper, till exempel gymnasieelevernas föräldrar. Då blir det mer medial uppmärksamhet och andra informationsinsatser.

Avstamp

Kampanjen 2004 kom igång sent och fick inget direkt genomslag. Därför har man inför årets kampanj pratat med rekryteringsansvariga på femton högskolor i landet. Man har tagit reda på hur man arbetar ute på högskolorna och hur man vill att kampanjarbetet ska fortsätta. Det har varit en nedgång i antalet sökande till IT-utbildningar i fem år. Därför har man på högskolorna tyckt att det har varit dags för ett avstamp, men det har inte direkt funnits några strategier för hur det arbetet ska göras.

Bakom kampanjen står 15 universitet och tekniska högskolor, företrädare för de fackliga organisationerna genom LO, Sif, CF och Jusek samt arbetsgivarorganisationerna genom Teknikföretagen, IT-företagen och Almega. Även regeringens IT-politiska strategigrupp stöttar kampanjen.

Om pace

PACE Projektutveckling är ett projektledningsföretag som jobbar med speciella projekt som ligger mellan olika världar. Till exempel som med IT-kampanjen, som är ett samarbete mellan fackförbund, högskolor och näringslivet (och skola och kultur). Det är projekt med komplicerad natur och utan självklara lösningar.

Vill du veta mer?

pil www.pace.se

pil www.valjit.nu

linje

Text: Jenny Gustavsson

Bild: PACE

piltillbaka

Redigera
Share Dela