Bli föräldrakramare, du också!

Borde vi betrakta våra blivande studenters föräldrar som en målgrupp vi ska vända oss mot? den frågan ställer sig informationschef lennarth förberg.

En kyckling. Vi förvånas ibland över i hur stor utsträckning föräldrar ringer och ställer frågor åt sina barn som sökt eller kommit in på någon utbildning. Det kan vara både kycklingpappor och kycklingmammor som frågar allt mellan himmel och jord i ett försök att hjälpa sina ungdomar när de är på väg att flyga ut ur boet.

Det är inte utan att vi ibland drar på munnen åt det, men jag skulle vilja se föräldrar som en potentiell målgrupp. Många av våra studenter har föräldrar som själva inte studerat på högskola. Om vi ger dem bra information så kan man tänka sig att de kan ge bättre råd till sina ungdomar. Särskilt de föräldrar som själva aldrig läst vidare borde ha en del frågor som vi kan förutse.

Informationsavdelningen vill därför definiera föräldrar som en ny målgrupp att vända sig till i rekryteringsarbetet. Utomlands är detta vanligt, beroende på att föräldrarna ofta betalar avgifterna till universiteten, men här i Sverige är detta en bortglömd målgrupp. Låt oss bli de första svenska föräldrakramarna.

När jag tog upp detta med informationschefen på HSV konstaterade hon att det är en högintressant tanke. Man kommer att titta noga på vad vi gör i den här frågan och kanske blir det ett nationellt projekt inom kort. Vi på BTH har inte tid att vänta utan behöver varje verktyg när det gäller att attrahera studenter.

Det är ni som kommer i kontakt med studenterna och deras föräldrar som sitter inne med kunskapen om vilken typ av frågor som brukar dyka upp. Om du har tips, förslag och idéer till hur vi på ett bättre sätt ska ta hand om föräldrarna och deras frågor är du välkommen att e-posta mig: lennarth.forberg@bth.se.

Text: Lennarth Förberg

Bild: stock.xhng (sxc.hu)

pil Tillbaks till löpsedeln

Redigera
Share Dela