T-banekampanj blev fullträff för bth

För att rekrytera fler studenter till bth anslog rektor kampanjmedel för att vi skulle synas mer under sommaren. informationsavdelningen startade då ett flertal olika projekt för att väcka uppmärksamhet och visa på våra fördelar.

Affischerna på en tunnelbanestation.

En av de mer uppmärksammade kampanjerna som vi gjorde under sommaren var att affischera i Stockholms tunnelbana. Kampanjen pågick under de två sista veckorna i juli. Anledningen var att det var då som alla studenter fått sina antagningsbesked men ännu ej tackat ja till sina utbildningsplatser.

Målet var att synliggöra BTH:s varumärke och få fler sökande genom att föra fram våra fördelar med att vi har stark näringslivsanknytning, IT-profil, bostadsgaranti, skarpa studentprojekt och att vi är en teknisk högskola på frammarsch. Målgruppen var turister från hela landet på besök i Stockholm, stockholmare själva och studenter som inte blivit antagna på sina förstahandsval eller kunnat hitta bostad i Stockholm.

Det är svårt att få bostad i Stockholm varför en av affischerna visade hur ett förstahandskontrakt ser ut för att framhålla bostadsgarantin för våra programstudenter. Denna affisch har vi fått mycket positiv feedback på. Dagens eko hade i samband med kampanjen ett inslag som tog upp problematiken med studentbostäder. Flera privatpersoner har även hört av sig och tycker det är en kul affischkampanj som träffar helt rätt i Stockholm.

Hur många fler studenter som sökt till oss tack vare denna kampanj vet vi ännu inte, men en enkätundersökning till alla nya programstudenter kommer att ge en fingervisning om det. Även om det inte skulle vara så många studenter som sökt till oss på grund av kampanjen har den ändå fått ett så stort genomslag att vi vunnit stora fördelar i den hårda konkurrensen om studenter mellan högskolor och universitet. Det står klart att vi synliggjort varumärket BTH på ett positivt, lättsamt och träffsäkert sätt för en stor allmänhet.

Vill du få affischer att hänga upp på väggarna på din sektion kontakta informationsavdelningen.

Affisch: Packa väskan, ditt livs resa börjar här. Affisch: Så här såg ett studentprojekt ut 2002.

Affisch: Så här ser ett förstahandskontrakt ut. Affisch: Så här ser årets högtryck ut.

Text: Joakim Ekberg

Foto: Clear Channel

tillbaks till löpsedeln

Redigera
Share Dela