Från kunskap & framtid till mardrömmar om dreamhack

Ett hav av datorer på DreamHack

Under november har blekinge tekniska högskola medverkat vid de fyra största utbildningsmässorna i södra sverige. under fyra veckor har vi informerat om våra utbildningar och marknadsfört bth inför sammanlagt cirka 40 000 ungdomar som sökt information om framtida utbildningsmöjligheter.

BTHs unika monter har på mässorna varit bemannad av studievägledare och informatör, eller motsvarande, samt av utbildade studentambassadörer. De stora utbildningsmässorna vi medverkat vid har varit i Göteborg, Örebro, Stockholm och Malmö.

BTH har varit en uppskattad utställare på mässorna och vi har både officiellt och inofficiellt blivit utnämnda till bästa monter, roligaste giveaway och godaste godiset.

Förutom utbildningskatalog och chokladpraliner har vi delat ut små badbollar med vår webbadress och logotyp på. Att dela ut badbollar i november kan ju tyckas ganska tokigt men det har gjort att besökarna har kommit ihåg oss och dessutom får de ju en chans att öva lekar med badbollen hemma i badkaret under vintern innan de börjar studera längs med blekingekustens stränder.

Det känns som att det håller på att vända

När man träffar alla dessa ungdomar får man en känsla av att intresset för BTH sakta börjar öka! Delvis kan det kanske bero på att vi de senaste tre åren haft resurser att finnas representerade på ett bra sätt vid dessa viktiga studentrekryteringsmässor.

Det som är än mer roligt är att uppfattningen och känslan, både i vår monter och bland våra konkurrerande högskolor, indikerar att allt fler tjejer efterfrågar och intresserar sig för tekniska utbildningar. Låt oss hoppas att vi även under de kommande budgetåren kan fortsätta detta varumärkesbyggande och att vi får se effekter av det i antagningsstatistiken.

Dreamhack

Nu vet jag hur det måste kännas att vara utrikeskorrespondent i en krigszon!

Man skulle kunna definiera DreamHack som en tre dygns överlevnadskurs i datorspel. Jag tror inte jag själv skulle klara av att spela datorspel tre dygn i sträck utan sömn och leva på Jolt-cola, chips, godis och kall pizza. Å andra sidan drar jag mig till minnes att när jag var i DreamHackdeltagarnas ålder så kunde man ägna en hel helg åt att ha “videomaraton”. Ja, så gammal är jag.

Lukten, redan efter bara ett dygn, av 10 000 varma och datorspelande ungdomar i kombination med snabbmatrester, överhettade datorer, stekos och mörkbruna fruktrester föreställer jag mig kunna motsvara den fuktiga, varma lukt och miljö som soldater upplever under överlevnadskurser i isolerade djungelområden.

Jag var där som “observatör” i en miljö som skulle kunna beskrivas som en krigszon. För mig skulle det kunnat vara en mardröm men upplevelsen var både imponerande, intressant, unik och märklig.

På detta världens största LAN-event fanns, på initiativ av NetPort, BTH representerad i en gemensam monter tillsammans med NetPort och ett par företag. Montern var av ett enkelt slag och bemannades av i huvudsak studenter från BTHs olika medieutbildningar i Karlshamn.

I en stor idrottsarena plus en halv mässhall är enorma långbord uppdukade med datorskärmar och allehanda blinkande lampor och kreativt ombyggda och egendesignade datorer. Ett smörgåsbord utan dess like för den datorintresserade. I intilliggande hallar och lokaler finns sovsalar och möjligheter att testa olika nya dator- och “arkadspel” (om det skulle vara så att man känner att man behöver lite avkoppling från den egna datorn). Under ett dygn går det åt lika mycket energi som för en stad med cirka 100 000 invånare. Internettrafiken under ett dygn på DreamHack motsvarar hela Spaniens samlade internettrafik under ett dygn.

Telia, som stod för nätverket och var huvudsponsor för eventet, hade sina främsta telekommunikationsexperter på plats för att göra mätningar och tester i överbelastade system. Guinness Rekordbok var på plats och det blev världsrekord med närmare 8000 deltagare i samma spel, samtidigt.

Några av våra konkurrerande högskolor fanns också på plats men det var inga utställningar som imponerade på mig. Ungdomarna på DreamHack är ju där för att i första hand spela datorspel, och inte för att söka information om utbildningar.

Personligen tycker jag att ett event med 10 000 teknik- och datorintresserade ungdomar är så pass intressant och viktigt för BTH och vår profil att vi borde kunna vara representerade på ett mer professionellt och iögonfallande sätt för att föra fram vårt, inom detta sammanhang, unika varumärke Blekinge Tekniska Högskola.

BTHs monter 2006

Text och bild: Joakim Ekberg

Tillbaka till förstasidan

Redigera
Share Dela