IT tipsar


IT Helpdesk

IT Helpdesk är bemannad vardagar mellan 8.00-12.00 och 13.00-16.00 och nås på telefonanknytning 5158. Vill du hellre besöka vår helpdesk finns vi på plan 3 i östra flygeln,
Karlskrona.
Öppettider, vardagar 10.00-12.00 och 13.00-14.30.

Du kan även anmäla ditt ärende via e-post till ithelpdesk@bth.se eller via webbsidan www.bth.se/ithelpdesk.

Lathund och tips till e-postprogrammet Lotus Notes
http://www.bth.se/lotus-guide/ finner du en lathund för e-postklienten Lotus Notes, speciellt inriktad till personal på BTH. Lathunden beskriver även andra funktioner än e-post, du kan till exempel hitta information om kalender, chatt och nyhetsflöden (feeds).
 
Här följer några av de mest användbara kortkommandona i Lotus Notes:

  • Ctrl+M - skriv nytt e-post
  • Alt+1 - skickar det e-postmeddelande man har öppet
  • Ctrl+F - sök
  • Ctrl+P - skriv ut
  • Ctrl+E - öppnar dokument för redigering
  • Ctrl+W - stänger aktuell flik
  • Ctrl+Skift+L - visar alla tillgängliga kortkommandon
  • Ctrl+Skift+T - visar alla öppna flikar som tumnaglar där man kan välja vilken flik man vill gå till
  • När man är i inkorgen (eller i någon annan mapp) kan man markera ett e-postmeddelande som läst/oläst med Insert tangenten.
  • Om du vill följa tidigare konversationen i ett enskilt e-postmeddelande måste du först aktivera denna funktion. Gå in under Show (knappen finns längst upp till höger i inboxen) och bocka för Conversations. Nu kommer det att visas en liten trekant på de e-postmeddelande där det varit en tidigare konversation. Tryck på trekanten och tidigare konversation kommer att visas.


Text: Helén Ottosson

Redigera
Share Dela