Lyckad satsning på ny kampanjsajt


Unik, nyskapande, levande och snygg. De positiva kommentarerna om Digitala mediers kampanjsajt är många.

 

Bild på digitala mediers kampanjsajt

 
Kampanjsajten som tagits fram i samarbete med reklambyrån Givakt i Växjö lanserades under festliga former den 6 mars. Syftet med satsningen är att under en viss tid använda webben som en mötesplats för rekrytering av studenter till utbildningarna inom Digitala medier. Sajten ska även vara ett forum för dem som redan är studenter på BTH:s campus i Karlshamn.

Sajten har fått mycket beröm för att den både är nyskapande, snygg och erbjuder möjlighet till information på ett nytt levande sätt. Något som gör Mattias Schertell, universitetsadjunkt på webbutveckling och ansvarig för kampanjsajten, stolt.

 
- Det känns otroligt kul. Både privatpersoner och andra högskolor har hört av sig och varit väldigt positiva. Vi använder oss av olika verktyg för att få reda på vad som sägs om oss på webben. Till exempel så använder vi Google Alerts för att övervaka de hashtags och nyckelord som är kopplade till vårt varumärke BTH Digitala medier. Därför vet vi att en bibliotekarie i Indien talat om hur imponerad denna var av sajten via Twitter.

 
Bild på Mattias SchertellBesökskurvan pekar stadigt uppåt

Antalet unika besökare ökar ständigt. Men någon fullständig sammanställning har ännu inte gjorts. Och även om det är för tidigt att dra några slutsatser konstaterar Mattias Schertell att kurvan över antalet besökare stadigt pekar uppåt. De första två veckorna hade sajten över 10 000 träffar. Och Mattias Schertell tror att trafiken kommer att bli allt mer intensiv fram till den 15 april då ansökningstiden går ut.


- Sajten är unik. Ingen utbildning i landet har något liknande. Här har alla en fantasisk chans att komma i kontakt och kommunicera med personal och studenter. Via Campus Live blir studenter "levande" och det är fritt fram att interagera med dem.

Det nyskapande med sajten är just att det finns olika sätt att få information om utbildningarna och om vad som händer på campus via sociala nätverk som exempelvis Twitter, Facebook, Flickr, Linkedin och bloggar. Studenter, personal och alumner sprider via sina nätverk information om utbildningarna och vad som händer just nu.

- Sajten är smidig och dynamisk. De flesta som söker våra utbildningar är mellan 18 och 25 år och för dem är sociala nätverk en mycket viktig kanal och mötesplats. Webben används mest av alla digitala medier därför är det oerhört vikigt att vi har en professionell webb. Och det har vi nu.


Stärker varumärket

Kampanjsajten som är ett tillfälligt komplement till den information som finns på bth.se, vidareutvecklas ständigt. Till exempel används Google Maps för att markera intressanta platser, inte bara kring campus, utan hela staden Karlshamns utbud har markerats med restauranger, kommunikation, bibliotek etc.

 
- Vi stärker och utvidgar vårt varumärke genom att vara aktiva och närvarande i beprövade webbaserade sociala nätverk. Som exempel kan nämnas gruppen "BTH digitala medier" på Facebook. Eftersom både personal och studenter använder dessa sociala nätverk gör det i sig att sajten ständigt är aktuell och visar vad som händer både i och utanför campus just nu. Vår digitala sfär speglar av sig på sajten, säger Mattias Schertell.


Länk till sajten: http://digitalamedier.bth.se

Text: Petra Sapic

Bild: Peter Giger  

Redigera
Share Dela