Med fokus på Vanja Lindberg

Bild på Vanja LindbergBlekinge Studentkår har utsett Vanja Lindberg till Årets lärare 2009. Motiveringen lyder:

"Vanja Lindberg har ett brinnande engagemang som färgar av sig på studenterna och motiverar dem till att prestera. Hon har ett inspirerande sätt att lära ut och förvandlar till synes motiga och komplicerade föreläsningar till något att se fram emot som roligt och begripligt.

Pedagogik, engagemang, kreativitet i utlärning samt att lyssna till studenters önskemål för att forma utbildningen är något Blekinge studentkår vill premiera."

Med anledning av utmärkelsen har vi ställt Vanja i fokus, och bett henne svara på några frågor.

Hur länge har du jobbat som lärare, och hur länge har du varit på BTH?

Jag började jobba som amanuens under tiden som jag pluggade. När jag blev klar arbetade jag som lärare på heltid något år innan jag bestämde mig för att börja doktorera. Jag disputerade i Teoretisk fysik vid Växjö universitet 2005, och kort därefter började jag som lektor vid BTH. Här undervisar jag i fysik och matematik.

Varför lärare? Hade du andra tankar om vad du ville ägna dej åt yrkesmässigt?

Jag hade inte tänkt bli lärare från början, men upptäckte att jag trivdes väldigt bra med att arbeta med studenter och dessutom gav det mig en möjlighet att fördjupa mig inom de ämnen som jag är intresserad av.

Har du några förebilder när det gäller lärarrollen?

Jag har många förebilder. Flera av dem är lärare jag själv haft, andra är mina kollegor. Gemensamt för dessa är att de verkligen tycker om sitt arbete och alltid gör sitt yttersta för att göra ett bra jobb.

Vad betyder det att få utmärkelsen Årets lärare?

Självklart otroligt mycket, speciellt eftersom det är studenternas eget pris.

Du arbetar på avdelningen för matematik och naturvetenskap. Vad är det i dessa ämnen som du brinner för?

Jag gillar problemlösning i olika former. Jag tror att det är därför det blev just dessa ämnen.

Hur gör du för att lära ut dessa ämnen på ett pedagogiskt och kreativt sätt? Vad har du för knep att fånga dina studenter?

Det allra viktigaste tycker jag är att gruppen fungerar och att undervisningen verkligen ger något man inte kan få genom att läsa på egen hand. Det ska vara positivt och meningsfullt att gå på lektionerna. Jag försöker också göra studenterna aktiva på föreläsningarna på olika sätt, ibland genom annorlunda aktiviteter som bryter mönstret. Oftast fungerar det bra, och ibland mindre bra.

Vad är viktiga egenskaper hos en lärare, tycker du?

Att man trivs och är trygg i sin roll, och att man har ett genuint intresse för de studenter man arbetar tillsammans med. Jag tycker att det är viktigt att man vågar bjuda på sig själv och undervisa på sitt eget personliga sätt.

Vad hoppas du att dina studenter har med sig från dina lektioner på BTH

Jag hoppas att de tycker att kurserna har varit intressanta och lärorika, och att vi dessutom har haft trevligt tillsammans.

 

Redigera
Share Dela