Smarta mobila lösningar möter verkligheten


Efter intensiva förberedelser var det dags för studenterna från kursen Idé- och affärsutveckling att presentera sina affärsplaner inom mobila tjänster för en panel av tänkbara investerare.

 - Ett gyllene tillfälle att få känna på hur det kan gå till i verkligheten, menar studenten Niklas Jonson.

Presentationen som hölls på Soft Center i början av januari inleddes med kaffe, snittar och mingel på Ekmans restaurang. Där fick studenter, lärare, lokala entreprenörer och tänkbara investerare möjlighet att på ett avslappnat sätt byta några ord med varandra innan det var dags för studenterna att sälja in sina kreativa idéer.

Bild på panelen

Peter Thorman, Staffan Ottosson, BBI, Joakim Sandell, Almi, Softhouse, Pia Holgersson, Peter Jörgensson , vd Innovation

Panelen bestod av representanter från Blekinge Business Incubator, Almi och lokala företag. Studenterna å sin sida bestod av fjorton studenter från ekonomiprogrammet och en student från Digitala spel, alla på sin femte termin.

Spänningen var stor när grupperna en efter en fick gå fram och presentera sina idéer och svara på panelens frågor.

Bild på ett av studentföretagViktig kunskap för framtida entreprenörskap

Först ut var ValueFinder som tagit fram en teknisk lösning som via mobiltelefonen hjälper till att hitta värdesaker som exempelvis nycklar. Eventcentralen presenterade en tjänst där kunden får påminnelser om intressanta evenemang via sms.

Den tredje och sista gruppen var Taxipoolen där taxibeställning till bolag i området görs med ett sms. Ett enkelt och snabbt sätt att föra samman lediga taxibilar med kunder, menar Taxipoolens Niklas Jonson.

Studentföretag taxipoolen- Panelen gillade idén men sa att den hade visa brister. De ville att vi skulle ändra på vissa lösningar och utöka tjänsterna. Jag tycker att det var bra att de var tuffa i sina bedömningar. Det är ju så man lär sig. Meningen är att de ska ifrågasätta vår affärsplan annars får vi inte ut något av det. Det är bara att ta till sig kritiken och se till att göra tjänsten ännu bättre.


Niklas Jonson går tredje året på Digitala spel i Karlshamn. Han är väldigt nöjd med kursen och tycker att kursen är ett bra komplement till övriga utbildningar på högskolan.

- Många som pluggar i Karlshamn startar så småningom eget. De har visionerna och kunskapen men de vet inte riktigt hur de ska tjäna pengar och överleva på marknaden, och då är den här kursen perfekt, säger Niklas Jonson.
Nela Masinovic, ekonomprogrammet, håller med sin kollega i Taxipoolen. Hon har bara positiva saker att säga om kursen. Tack vare rådgivningen från wi.se har hon lärt sig att tänka mer affärsmässigt.

- Om jag i framtiden vill satsa på en tjänst eller produkt så vet jag vad som krävs i arbete och kunskap. Jag har lärt mig att tänka mer ur ett investerarperspektiv och hur viktigt det är att förstå kundens behov. Det räcker inte att bara ha en bra idé. Vi har velat ha mer praktiska inslag i utbildningen och mer kontakt med näringslivet vilket vi nu har fått med den här kursen. Och det har varit otroligt givande, säger hon.

Knyter kontakter och får proffshjälp

Efter att panelen diskuterat och gjort sina bedömningar var det dags för återkoppling. Panelen var imponerad av studenternas idéer och gav dem mycket beröm för väl genomarbetade affärsplaner. De fick även beröm för sina muntliga presentationer. Investerarna såg flera möjligheter till fortsatt utveckling av idéerna men sa i nuläget nej till investeringar.

Peter Thorman, VD i Softhouse och panelens ordförande, är mycket positiv till kursen och han anser att det är ett bra sätt för ekonomstudenterna att närma sig verkligheten.

- Det är viktigt för BTH:s verksamhet att få vara en del av näringslivet och att vara med och skapa intresse för innovationer och möjligheter till samarbete och entreprenörskap.

Kursen som gavs för andra gången anordnas i samarbete med wi.se. Syftet med kursen är att ge studenterna ett konkret projekt där de får utveckla sina affärsidéer. Denna omgång var alla utom en av de femton kursdeltagare ekonomistudenter. Men det är något som Eva Lövstål, kursansvarig, vill ändra på. Hon ser gärna att studenter från andra program söker kursen när den åter startar till hösten.

- Det är viktigt att få in olika kompetens i grupperna. De lär sig mycket av varandra och utvecklas oerhört som individer. Kursdeltagarna lär sig inte bara att skriva affärsplaner och får proffshjälp av konsulter inför presentationen utan de knyter även nätverk och skapar kontakter.


Text: Petra Sapic
Bild: Eva Lövstål

 

Redigera
Share Dela