Problem med att skicka e-post

Felaktig SMTP-inställning (Relaying denied)

Har du problem när du befinner dig utanför BTH med att skicka e-post där adressaten inte är en BTH-adress, kan det bero på din SMTP-inställning. Du märker detta genom ett felmeddelande om "Relaying denied" vilket betyder att dessa adresser inte tillåter att e-post skickas vidare från IP-adresser som inte tillhör vårt nät. Se mer under stycket "Vad ska jag använda".

Vad är SMTP?

SMTP-server är den dator som tar emot och skickar iväg dina e-postmeddelanden. Det finns flera benämningar på den "skickande/sändande/levererande e-postserver", på engelska "outgoing mail server" eller bara "sending mailserver", är några namn på SMTP-server som förekommer.

Vad skall jag använda?

Är du student kan du använda din internetleverantörs SMTP-uppgifter när du befinner dig utanför BTH. Är du osäker på dessa uppgifter, så kan din internetleverantörs support säkert tillhandahålla dem.

Du som är anställd kan använda "post.bth.se" som SMTP-server när du är ansluten till BTH:s nät (eller uppkopplad via VPN), se mer på sidan E-postinställningar.

Andra orsaker till att du inte kan skicka e-post

Om du kan ta emot e-post men inte skicka kan det även bero på något fel i ditt e-postprogram. Det kan t ex vara så att det ligger ett felaktigt mail överst i din out-box som spärrar övriga mail. Felet kan då vara att avsändaradressen är felaktig eller att du försöker skicka med en bifogad fil och hänvisar till en enhet eller en mapp som inte finns.

Redigera
Share Dela