Out of office/Delegering av e-post

Egentligen rekommenderar vi inte att du använder out-of-office av följande anledningar:

1. Du ökar risken för fler spam p g a att du automatiskt genererar ett svar till varje inkommande spam som bekräftar att din adress är giltig och att någon läser den. Sannolikheten för att din adress kommer att säljas/bytas av spammare ökar betydligt.

2. Du utsätter dig för andra säkerhetsrisker som identitetsstöld, inbrott och dylikt.

Vad rekommenderar vi då? Jo, det är bättre att delegera e-posten så att någon kollega kan läsa den under din frånvaro.

Att delegera e-post

Delegering av e-post gör du i webbmailen eller Lotus-klienten via knappen More - Preferences...

Att lägga in ett out-of-office-meddelande

Vill du lägga in ett out-of-office-meddelande gör du det via webbmailen eller Lotus-klienten:
1. Klicka på Mail för att öppna mailen
2. Klicka på More (ovanför meddelandelistan) > Out of Office.

OBS! IT Helpdesk kan inte göra detta åt dig eftersom det är en personlig inställning som bara du själv har behörighet att utföra.

Redigera
Share Dela