Införd:
11/16/2012 11:57 AM

Ljus framtid för spelutvecklare

Ljus framtid för spelutvecklare

Det går bra för datorspelsföretagen just nu. Medan andra branscher får kämpa i motvind, slår datorspelsföretagen nya rekord. Sysselsättningen ökar, nya bolag tillkommer och de etablerade bolagen växer. Kompetensförsörjning är en av branschens utmaningar, och de ingenjörer som läser spel- och programvara lockas i hög grad av annan industri.

De svenska spelutvecklarna har dessutom en stor bredd med världsledande utvecklare inom alla de stora genrerna. Andelen kvinnor som jobbar i branschen ökar.

Samtidigt genomgår branschen en strukturomvandling. Spelmarknaden i Sverigen har tidigare dominerats av klassiska spel som säljs i butiker. Nu har onlinespelen, mobiltelefonspel och spel på sociala medier, tagit över mer och mer.

Kompetens och finansiering är utmaningar som är svåra att tillgodose enligt branschen själv. De små nystartade bolagen arbetat hårt med att få investerare och de stora spelutvecklarna försöker hitta folk med rätt kompetens.

Ingenjörsutbildning på BTH inom datorspelsutveckling

Vid Blekinge Tekniska högskola kan man läsa till ingenjör med inriktning datorspelsutveckling. Varje år börjar cirka 140 studenter på  civil- och högskoleingenjörsutbildningarna inom datorspel.

Stefan Petersson är programansvarig för utbildningen till civilingenjör i spel- och programvaruteknik. Sammanlagt utbildar högskolorna fler ingenjörer i datorspelsteknik än branschen behöver, men samtidigt är det inte bara spelbranschen som ropar efter deras kompetens.

Den första kullen på utbildningen till civilingenjör i spel- och programvaruteknik började 2008 och går nu sista året. Stefan Petersson konstaterar att ungefär hälften av dem redan har fått jobb. Men långt ifrån alla går till spelutvecklarbolagen.

- Allt fler branscher är intresserade av spelteknikkompetens. Det behövs så fort man ska visa något i 3D i realtid med interaktion. Det kan till exempel vara företag i verkstadsindustrin som vill återskapa sin tillverkningsprocess i tre dimensioner. All hemelektronik går också alltmer mot 3D.

Källa: Ingenjören

Läs mer på Ingenjörens hemsida

Spelutbildningar på BTH

Källa:
Marknadsavdelningen

Redigera
Share Dela