Införd:
05/07/2012 02:28 PM

Toppbetyg i ”Draknästet”

BTH-kurs ledde till en lysande affärsidé och ett nytt företag

KARLSKRONA. En studieuppgift på BTH ledde till en lysande affärsidé. Studenterna startade företaget Group One Solutions och är nu exklusiv importör i Sverige av en helt ny produkt.
Det var under kursen i idé- och affärsutveckling på Blekinge Tekniska Högskola som fyra studenter kläckte en vinnande idé.
Vid presentationen för erfarna investerare i BTH:s egen version av "Draknästet" fick de högsta betyg.
- Alla fyra i panelen kunde tänka sig att investera i vår affärsidé och då bestämde vi oss för att satsa på riktigt, berättar Sophia Mannerfelt, som tillsammans med Paul Kjellsson, Petteri Palo och Johan Skoglund står bakom Groupone Solutions.
Produkten som företaget saluför är ett värmeindikerande lock för kaffemuggar.
- Först hade vi tänkt oss en sticker att sätta på muggen, men så hittade vi det här locket på nätet, förklarar Sophia.
Locket är mörkrött, men ändrar nyans till klarrött om vätskan i muggen är varmare än 48 grader. Det varnar alltså för hetta, men visar också om kaffet man har fått är för kallt. Man kan också se om locket inte sitter på ordentligt.
Locket har utvecklats av företaget Smart Lid Systems i Australien under tio års tid och har precis börjat distribueras på världsmarknaden. Groupone Solutions är först som importör i hela Europa.
- Det har krävts många samtal till Sydney för att få klart avtalet. Vi har haft bra stöd av BTH Innovation, bland annat med juristhjälp, berättar Paul Kjellsson.


Läs mer (länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster)

Källa:
Marknadsavdelningen

Redigera
Share Dela