10/17/2013 09:31 AM

Kvinnor i spetsen för entreprenörskapsprojekt

Den 18 oktober startar ett entreprenörskapsprojekt vid BTH. Syftet är att främja kvinnors företagande genom att använda innovativa idéer och kunskap om hållbar utveckling så att nya företag kan skapas eller att existerande företag som ägs av kvinnor kan växa och skapa arbetstillfällen. Media är välkommen att träffa både deltagare och koordinator.

Projektet "Women at the forefront of Innovation, Entrepreneurship and Sustainable Development, WIESD", kommer att fokusera två huvudspår:

1. Tillhandahålla ett hands-on program med resurser, tillgång till teknologi, verktyg och support för att ge förutsättningar att starta ett företag eller att få ett företag att växa baserat på innovationer inom hållbar utveckling.

2. Ge förutsättningar för en bra idégenereringsprocess, realistisk affärsplan, tillgång till kapital och framgångsrik affärsutveckling. Fokus ska ligga på utveckling av mer komplexa och sofistikerade produkter och tjänster.

– Vi är mycket glada över mångfalden och kalibern på deltagarna i WIESD. Vi är övertygade om att projektet kommer att ge utdelning till både deltagarna, regionen och Sverige, säger Telma Gomes, koordinator för projektet.

Projektet utförs med stöd från Region Blekinge.

Media är välkommen att träffa bland andra koordinator Telma Gomes samt ett par deltagare i projektet.

Dag: Fredag 18 oktober
Tid: Kl 10:15–10:45
Plats: Multisalen, BTH, Campus Gräsvik, Karlskrona

För mer information, kontakta koordinator Telma Gomes, e-post: telma.gomes@bth.se, telefon 0455-38 55 43 (engelsktalande) eller professor Tobias Larsson, e-post: tobias.larsson@bth.se telefon 0455-38 55 25.

Se även www.bth.seoch www.wiesd.net

Marknadsavdelningen den 17 oktober 2013