10/18/2013 10:47 AM

Tävling i robotkonstruktion för ungdomar

Den 7 november startar Karlskrona Robothon, som är en tävling i robotkonstruktion för ungdomar. Tävlingen är ett samarbete mellan BTH, Karlskrona kommun, Hyper Island samt företagen Molybden och AllBinary.

Två lärare vid BTH, Johan Hagelbäck och Tobias Larsson, planerar att tillsammans med Hyper Island och Molybden genomföra Karlskrona Robothon. Det är en tävling i robotkonstruktion och programmering för ungdomar från årskurs 7 och upp till studenter på högskolan.

Deltagarna delas upp i lag och uppgiften är att på 36 timmar få fram en legorobot på ett hemligt tema. Roboten görs i ett programmerbart robotlego. Tävlingen går av stapeln den 7–8 november i Hyper Islands lokaler i Karlskrona.

– Syftet är att studenterna och eleverna ska skapa prototyper utifrån egna idéer som ett led i att stimulera deras entreprenörskaps- och innovationstänk. Det långsiktiga syftet med tävlingen är att öka medvetenheten och kunskapen om robotik och produktinnovation, berättar Johan Hagelbäck, en av initiativtagarna vid BTH.

Media är välkommen att kontakta initiativtagarna nedan. Media kommer även att få en inbjudan till tävlingen i november.

För mer information, kontakta Johan Hagelbäck, e-post: johan.hagelback@bth.se eller via telefon 0709-58 44 05 eller Tobias Larsson, e-post: tobias.larsson@bth.se eller via telefon 0455- 38 55 25.

Se även www.robothon.se

Marknadsavdelningen den 18 oktober 2013