Införd:
04/16/2014 01:48 PM

Utökat uppdrag för BTH

Förra året fick BTH uppdraget att granska och registrera ansökningar från sökande till högre utbildning till samtliga lärosäten i Sverige. Nu utökas uppdraget.

BTH fick den 1 mars 2013 uppdrag från Universitets- och högskolerådet, UHR, att granska och registrera ansökningar till högre utbildningar, ett uppdrag som tidigare legat på ett konsultföretag. BTH:s roll är att granska och registrera dokument från sökande som söker till högre utbildning i Sverige. För att klara uppdraget inrättades en ny avdelning bestående av tillsvidareanställda, timanställda samt konsulter via bemanningsföretag.

Vid årsskiftet utökades uppdraget till att även innefatta granskning av meriter avseende masterutbildningar. Meriter från Etiopien, Ghana, Nigeria, Kamerun, Pakistan och Syrien ingår också i BTH:s utökade uppdrag. Det utökade uppdraget innebar att den avdelning som arbetar med uppdraget behövde utöka antalet anställda för att klara uppgifterna.

– Vi är mycket nöjda med BTH:s arbete och ser fram emot ett fortsatt gott samarbete säger Gunilla Hammarström, processledare vid Antagning och studentstöd på UHR.

– Det är mycket positivt att vi expanderar, i synnerhet i en tid då BTH får minskat anslag från departementet. I mitten på mars startade vi vår treveckorsutbildning för sju nya granskare, berättar verksamhetschef Björn Ljunggren Leijonbielke.


För mer information, kontakta verksamhetschef Björn Ljunggren Leijonbielke, telefon 0455-38 56 08, e-post: bjorn.ljunggren.leijonbielke@bth.se  Se även www.bth.se

Källa:
Kommunikationsavdelningen

Redigera
Share Dela