08/28/2013 02:15 PM

Ny forskning kan minska fartygssprickor

Imorgon den 29 augusti, visar BTH upp forskningprojektet ”Kvalitet hos sandwichkompositer och stålkompositers fogars respons på utmattning, stötar, explosioner och designparametrar”. Projektet har pågått sedan 2011 med medel från KK-stiftelsen. Slutresultaten kan användas för att förhindra sprickbildning på till exempel fartyg. Media välkomnas att se demonstrationerna.

Det treåriga forskningsprojektet hade som mål att hitta metoder och verktyg för skrovövervakning i kompositer på fartyg, tillsammans med tillverkningsmetoder för kompositer. Dessa metoder kan även användas för att övervaka själva tillverkningen av kompositerna. Övervakning av skrovet under gång förbättrar både säkerhet och ekonomi. För fartyg till havs innebär det även att tiden då fartyget behöver ligga i docka minskar. Tekniken, som är baserad på ultraljud, kan även användas för flygplan.

Vid demonstrationen berättar dels företagen hur denna forskning kan användas i deras verksamhet, dels forskare om hur sprickbildning kan undvikas.

Medverkar vid presentationen gör forskare från BTH samt representanter från Kockums, ABB och FMV.

Dag: Torsdagen den 29 augusti
Plats: Samling i BTH:s reception i hus A, Campus Gräsvik, Karlskrona

Välkommen!

För mer information, kontakta Claes Hedberg, telefon: 0455-38 55 13, e-post: claes.hedberg@bth.se