08/28/2013 09:19 AM

Global IT-jätte ser möjligheter med BTH-samarbete

Onsdagen den 28 augusti kommer ledningen för det amerikanska IT-företaget CSC till BTH för att tillsammans med BTH och Telenor Sverige planera en ökad verksamhet inom mjukvaruutveckling i Karlskrona. Media inbjuds att träffa CSC:s ledning och representanter från BTH och Telenor Sverige.

IT-företaget CSC är ett av världens ledande globala IT-tjänsteföretag med verksamhet i över 70 länder. CSC finns i Karlskrona och har levererat IT-tjänster till Telenor sedan 1994 och fick för ett par år tillbaka ett helhetsansvar  då Telenor Sverige valde CSC för sin IT-outsourcing.

Imorgon kommer John P. Maguire, från CSC:s ledning i USA, till BTH för att diskutera möjligheterna till att utveckla sin innovativa verksamhet med BTH, Telenor och eventuellt andra partners. CSC ser stora möjligheter i regionen, bland annat tack vare den utbildning och forskning som bedrivs vid BTH. BTH:s forskning inom programvaruteknik är inriktad mot utveckling och underhåll av mjukvaruintensiva system och tjänster som är relevanta för industrin.

CSC har idag en ökande verksamhet i Indien vilket gör att BTH:s studenter och högskolans kontakter med Indien är värdefulla för företagets utveckling.

Vid pressträffen medverkar John P. Maguire, Executive Vice President and General Manager,
Global Sales & Marketing and Regional Operations, John Walsh III, Vice President & General Manager Nordic & Baltic Region, rektor Anders Hederstierna, prorektor Henric Johnson och professor Claes Wohlin, samtliga från BTH samt produktutvecklings- och IT-chef Martin Petersén från Telenor Sverige.

Dag: Onsdagen den 28 augusti
Plats: Sal Utsikten, överst i hus J, BTH, Campus Gräsvik, Karlskrona

För mer information, kontakta prorektor Henric Johnson på telefon: 0455-38 56 64 eller via e-post: henric.johnson@bth.se

Marknadsavdelningen den 27 augusti 2013