09/24/2013 09:13 AM

Utbildning i havsplanering i Östersjöregionen

Idag måndagen den 23 september startar en helt ny kurs i havsplanering i Östersjöregionen i Gdansk. Kursen är resultatet av ett samarbete mellan BTH, Gdansk Technical University, Havsmiljöinstitutet i Göteborg och World Maritime University i Malmö.

Ansvariga för kursen är Lars Emmelin, seniorprofessor i fysisk planering vid BTH och professor Jacek Zaucha Gdansk Technical University. Samarbetet sker inom ramen för Baltic University Programme där BTH är nationellt centrum för Sverige.

Kursen initierades från BTH där prorektor Henric Johnson och Lars Emmelin drev det första samarbetet inom havsplanering som förutom denna kurs också innebär samverkan om doktorandutbildning. Kursen har deltagare från alla Östersjöländerna och vänder sig både till experter inom myndigheter och företag samt till doktorander.

– Intresset för kursen har varit stort och det är en bra blandning av nationaliteter och specialiteter i gruppen på sammanlagt 30 deltagare. Kursen består av två träffar om vardera 3 dagar i Gdansk och i Sverige och däremellan intensivt arbete med bland annat fallstudier utvecklade av World Maritime University i Malmö och BTH, säger professor Lars Emmelin.

För mer information, kontakta professor Lars Emmelin på telefon: 0455-38 53 10 eller via e-post: lars.emmelin@bth.se

Marknadsavdelningen den 23 september