06/12/2013 08:36 AM

Internationell konferens

För 17:e året i rad samlas internationella forskare och experter på BTH i Karlskrona för att utbyta de senaste rönen om elektronisk publicering. Den internationella konferensen är återigen tillbaka i Sverige och länet. Media bjuds in att delta.

Konferensen om elektronisk publicering, ELPUB, har de senaste åren arrangerats i bland annat Italien, Finland, Portugal och Turkiet. Nu är det Sveriges tur igen. Konferensen arrangerades av BTH i Ronneby 1999 men i år hålls ELPUB istället i Karlskrona. Konferensen äger rum på BTH den 12–14 juni och temat i år är "Informationsutvinning från digitala nätverk".

Böcker, tidskrifter, musik, och filmer publiceras idag på olika sajter och inom diverse sociala nätverk på internet. Det finns givetvis både risker och möjligheter samt positiva och negativa aspekter att diskutera.

Delar ur programmet den 13 juni:

Kl 10:00–10:30: öppningstal av rektor Anders Hederstierna.

Kl 10:30–11:15: huvudtal av Stephan Shakespeare, England.
Stephan är ordförande för den brittiska regeringens nya data-strategigrupp och kommer att tala om hur våra digitala fotspår på internet kan bli socialt och ekonomiskt lönsamma. Han är även grundare och vd för YouGov som är ett internationellt marknadsanalys- och opinionsföretag.

Kl 11:15–12:15: paneldebatt om öppen data för forskning – problem och möjligheter.

Om media vill träffa arrangörerna samt övriga deltagare för frågor går det bra mellan 08:30– 10:00.

Dag: Torsdag 13 juni
Tid: Se ovan
Plats: Multisalen, hus J, BTH, Campus Gräsvik, Karlskrona

För mer information kontakta Niklas Lavesson på telefon 0455-38 56 75 eller via e-post:
niklas.lavesson@bth.se Se även www.bth.se

Marknadsavdelningen den 12 juni 2013