Möt Martin och Kim

Spel är livet för Martin och Kim

Martin Walfisz är före detta student, kallat alumn och spelentreprenör. Här pratar han spel med Kim Restad, blivande civilingenjör i spelprogrammering.

Efter en del navigation mellan Malmöfestivalens matvagnar och tält kommer vi fram till Planetos kontor på lilla nygatan. Där välkomnas vi av Martin Walfisz, grundare av Massive entertainment och utvecklare av speltitlar som ground Control och World in Conflict. Med Planeto är hans mål att nå ut till en ännu större publik.

Det stora rummet sjuder av aktivitet. Folk jobbar vid datorer och vid whiteboards där hundratals gula, rosa och gröna post-it-lappar flyttas runt. Vi letar upp ett lugnare hörn av lokalen.

Klockrent val

Martin berättar att han var skoltrött på gymnasiet. 

- Men att komma till BTH var en wow-upplevelse. Att det faktiskt var möjligt att få hålla på med det man tyckte var kul, hela tiden. Det var klockrent. Och för varje år blev det roligare och roligare, säger han. Kim som nu ska börja tredje året, gillar särskilt att BTH är en mindre högskola.
- Jag tycker det ger bra personlig kontakt med lärare och kursare.
- Ja, och det var jättebra att utbildningen var projektfokuserad. Det gav mig en bra grund för framtiden, säger Martin.

Programmering - en konst

Kim säger att hon inte kan lära sig programmering genom att läsa. Hon måste göra det praktiskt.
- Samma här, säger Martin. Jag brukar jämföra med måleri. Om man ber hundra konstnärer måla ett motiv så kommer de att lösa det på hundra olika sätt. Precis så är det med programmering, en kreativ process där alla gör olika. Som studentambassadör för BTH träffar Kim allt fler tjejer som visar intresse för programmering. Martin ser samma utveckling.
- Och jag tror att ju fler tjejer som nu växer upp och spelar spel, desto fler kommer att vilja utveckla spel själva.

Företag direkt

Martin startade företag direkt efter utbildningen på BTH.
- Det var inte så märkvärdigt. Några papper att fylla i. Jag hade jag en idé i huvudet som blev Ground Control. Vi tog kontakt med affärsänglar så att vi fick in kapital. Vi pratade med kommunen och fick hyresrabatt på våra lokaler i början.
- Var det inte tufft att leta finansiärer?
- Nej, det gäller mest att våga ta initiativ och inte bli avskräckt av att de flesta kontakter kanske inte leder till något. Det kan ju räcka att någon gör det. Ett vanligt misstag är också att man är för hemlighetsfull med sin idé så att processen stannar upp.

Alumn Martin

Intervju med Martin Walfisz -  Planeto

Passion och vilja

- När du söker medarbetare, vad vill du att de ska ha för egenskaper?
- Passion för spel förstås och en hög ambitionsnivå. Själv tänker jag att vad jag än gör ska det bli bäst i världen. Jag vill jobba med folk som delar den ambitionsnivån.
- Men hur vet du att du får rätt person?
- Det är magkänsla, jag lyssnar på personen och känner om det finns en äkta passion. gör han eller hon egna spel på fritiden så är det förstås ett gott tecken. Erfarenheten kommer, det är mer drivkraften jag är ute efter.

Martin konstaterar att spelandet når en allt bredare målgrupp och han tror att det om tio år är lika vanligt att spela spel som att se på tv.
- Och nu när allt bättre spelmöjligheter börjar komma för mobiler är det inget snack om saken. Det kommer att fortsätta växa.
- Varför tror du att allt fler spelar?
- Det handlar om hur vi alla fungerar som människor. Vi behöver utmaningar, vi vill ha belöningar när vi klarar dem och vi vill göra framsteg så att vi blir bättre rustade att klara nya utmaningar. Det är precis så spel fungerar och därför kommer spelande alltid att vara aktuellt. Och nu kommer spelifiering in överallt med teknikens hjälp. Det finns till exempel miljöbilar som visar hur du kör och ger dig nya utmaningar i att bli bättre på att köra miljövänligt.

Spel för alla

- Vad har du för favoritspel?
- Många. Just nu spelar jag gärna Max Payne 3 och diablo III. Det kommer också fler simplare spel som går snabbare att komma in i och det passar mig just nu. Som vårt eget quizboard, det är lättillgängligt för alla. Bara att ladda ner till sin telefon och börja spela mot sina vänner, flera timmar eller två minuter åt gången, rekommenderar Martin.
- Vad gör du om 5–10 år?
- Kläcker nya spel- och affärsidéer och förverkligar dem. Det kommer jag att göra hela livet, lovar han. På vägen ut passerar vi ett litet rum med en stor tv-skärm. Där sitter två medarbetare och bedriver forskning, vilket i detta fall innebär att spela Batman Arkham City.
- Spelrummet är kontorets hjärta, förklarar Martin innan vi tackar för besöket.

 

Share Dela
Redigera