Raka puckar med AI och big data
I samarbete med Telenor har BTH utvecklat teknik som effektiviserar och förbÀttrar kundservicen. Artificiell intelligens sorterar supportbehov, frÄgor och förslag vilket ger kortare svarstid och ökad kvalitet.
Anton Borg Àr forskare inom datavetenskap. Med hjÀlp av tillÀmpad AI och maskininlÀrning har han, tillsammans med Telenor, förbÀttrat kundtjÀnstprocessen för telefoniföretaget.
â Text och tal Ă€r tolkningsbara data och vi funderade mycket pĂ„ hur vi skulle kunna anvĂ€nda denna data för att förbĂ€ttra processen, sĂ€ger Jim Ahlstrand, innovationsutvecklare pĂ„ Telenor.
LÀr sig tolka innehÄll
Anton Borg berÀttar hur de anvÀnt maskininlÀrning för att tolka informationen i kundernas e-post.
â Vi har testat oss fram för att se vad som fungerar, och landade i att göra en Ă€mnesklassificering sĂ„ att handlĂ€ggarna snabbare fĂ„r frĂ„gorna de Ă€r mest lĂ€mpade att svara pĂ„, sĂ€ger Anton Borg. Klassificeringen gĂ„r till pĂ„ sĂ„ sĂ€tt att man dels letar utvalda Ă€mnesord, dels tolkar helheten i mejlet, för att fĂ„ en uppfattning av vad Ă€rendet handlar om. Utvecklingen har skett i nĂ€ra samarbete mellan BTH:s forskare och handlĂ€ggarna pĂ„ Telenor som har erfarenhet av hur mejlen ska tolkas.
â Förut studsade mejlen som pingpongbollar mellan handlĂ€ggarna â nu kommer de rĂ€tt pĂ„ en gĂ„ng, sĂ€ger Johan Svensson, innovationsexpert pĂ„ Telenor.
Effektivare arbete och bÀttre service
Systemet har införts pÄ kundtjÀnst för företag till att börja med. Det har hög trÀffsÀkerhet och har lett till att Telenor kan göra mer med den information de har genom att automatiskt vÀlja rÀtt handlÀggare och ge stöd till prioritering. HandlÀggarna Ä sin sida har frigjort tid för att arbeta mer med problemlösning och mindre med administration. Utvecklingen fortsÀtter nu för att Àven kunna sortera i mejl som har fler Àn en frÄga.
Det hÀr Àr ett exempel pÄ hur BTH arbetar med tillÀmpad AI. Det finns mÄnga fler omrÄden och lösningar dÀr man kan anvÀnda den mÀngd av data som finns tillgÀnglig i form av text, bild och tal.
â BTH arbetar tillĂ€mpat, det Ă€r viktigt att utgĂ„ frĂ„n organisationens behov och förutsĂ€ttningar. Vi gör analysen tillsammans. AI behöver ocksĂ„ kombineras med traditionell utveckling av arbetssĂ€tt och rutiner eller paketering av förslag och erbjudanden. Vi bidrar till en helhetssyn, sĂ€ger Anton Borg.
14 maj 2020