Vanliga frågor om bibliotekets tjänster

Biblioteket ger dig som student, lärare eller forskare på BTH tillgång till ett stort antal databaser. Du kan använda dem från din egen dator, dygnet runt och nästan var som helst i världen – så länge du loggar in med ditt BTH-konto.

På den här sidan har vi samlat några av de vanligaste frågorna som rör tillgång till våra databaser och digitala resurser – särskilt när du använder dem utanför campus.

En person som skriver på en bärbar dator på ett bord

Om du inte kommer åt databaserna

Om du sitter utanför högskolans nätverk och använder informationsresurser från bibliotekets databaslista, kommer du automatiskt till en webbsida där du loggar in. Använd ditt studentkonto (eller BTH-konto om du är anställd) för att komma åt databasen.

Det finns några vanliga orsaker till att du kanske inte kommer åt bibliotekets databaser. Gå igenom punkterna nedan – ofta kan du lösa problemet själv.

För att visa att du är student eller forskare vid BTH måste du gå via bibliotekets webbplats. Vi har särskilda länkar till våra databaser.

Studenter använder sitt studentkonto, till exempel evno12 (fyra bokstäver + året du började på BTH). Personal använder sitt BTH-konto.
Observera att bibliotekskonto och PIN-kod bara används för att låna tryckta böcker.

Databaserna fungerar bäst i Edge eller Google Chrome. Om du får problem, testa gärna Firefox eller Safari.

Om inget av ovanstående hjälper, gör en felanmälan. Beskriv problemet så noggrant du kan – då kan vi hjälpa dig snabbare.

För att använda databaserna behöver du ett aktivt studentkonto. Om du är registrerad på BTH ska du ha fått ett konto, till exempel evno12.

Nej, du måste använda ditt studentkonto eller, för anställda, ditt BTH-konto.

Nej, databaserna är endast tillgängliga för BTH:s studenter, lärare och forskare.

Om biblioteket prenumererar på tidskriften online kan du skicka direktlänk till artiklar. Lägg till BTH:s proxyadress framför direktlänken i adressfältet. Den proxyadress du ska klistra in framför artikellänken i adressfältet är: http://miman.bib.bth.se/login?url=

En direktlänk med proxy kan exempelvis se ut så här: http://miman.bib.bth.se/login?url=http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1540-4609.2011.00314.x/full/

(eftersom länken radbryter så kan du behöva ”klipp-och-klistra” rad för rad in i din webbläsare)

Gör en felanmälan och beskriv problemet så tydligt som möjligt i ett mejl till biblioteket.

Support för e-resurser

Om du har problem med access till bibliotekets databaser och e-resurser kan du kontakta oss via vårt formulär.

Bibliotekets kunskapsbank

  • Du hittar fler svar i bibliotekets kunskapsbank – till exempel om låneregler, databaser, e-böcker, fjärrlån och mycket mer.
    Sök i hela FAQ:n