Vanliga frågor om bibliotekets tjänster
Innehåll på sidan
Innehåll på sidan
Biblioteket ger dig som student, lärare eller forskare på BTH tillgång till ett stort antal databaser. Du kan använda dem från din egen dator, dygnet runt och nästan var som helst i världen – så länge du loggar in med ditt BTH-konto.
På den här sidan har vi samlat några av de vanligaste frågorna som rör tillgång till våra databaser och digitala resurser – särskilt när du använder dem utanför campus.

Om du inte kommer åt databaserna
Om du sitter utanför högskolans nätverk och använder informationsresurser från bibliotekets databaslista, kommer du automatiskt till en webbsida där du loggar in. Använd ditt studentkonto (eller BTH-konto om du är anställd) för att komma åt databasen.
Det finns några vanliga orsaker till att du kanske inte kommer åt bibliotekets databaser. Gå igenom punkterna nedan – ofta kan du lösa problemet själv.
Har du använt länkarna från bibliotekets webbplats?
För att visa att du är student eller forskare vid BTH måste du gå via bibliotekets webbplats. Vi har särskilda länkar till våra databaser.
Har du använt rätt inloggningsuppgifter?
Studenter använder sitt studentkonto, till exempel evno12 (fyra bokstäver + året du började på BTH). Personal använder sitt BTH-konto.
Observera att bibliotekskonto och PIN-kod bara används för att låna tryckta böcker.
Vilken webbläsare använder du?
Databaserna fungerar bäst i Edge eller Google Chrome. Om du får problem, testa gärna Firefox eller Safari.
Om inget av ovanstående hjälper, gör en felanmälan. Beskriv problemet så noggrant du kan – då kan vi hjälpa dig snabbare.
Varför fungerar inte mitt konto eller lösenord?
För att använda databaserna behöver du ett aktivt studentkonto. Om du är registrerad på BTH ska du ha fått ett konto, till exempel evno12.
Kan jag logga in med mitt lånekortsnummer?
Nej, du måste använda ditt studentkonto eller, för anställda, ditt BTH-konto.
Kan jag använda databaserna om jag studerar vid en annan högskola?
Nej, databaserna är endast tillgängliga för BTH:s studenter, lärare och forskare.
Hur länkar jag till en artikel?
Om biblioteket prenumererar på tidskriften online kan du skicka direktlänk till artiklar. Lägg till BTH:s proxyadress framför direktlänken i adressfältet. Den proxyadress du ska klistra in framför artikellänken i adressfältet är: http://miman.bib.bth.se/login?url=
En direktlänk med proxy kan exempelvis se ut så här: http://miman.bib.bth.se/login?url=http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1540-4609.2011.00314.x/full/
(eftersom länken radbryter så kan du behöva ”klipp-och-klistra” rad för rad in i din webbläsare)
Jag är inloggad men kommer ändå inte åt databasen. Vad ska jag göra?
Gör en felanmälan och beskriv problemet så tydligt som möjligt i ett mejl till biblioteket.
Support för e-resurser
Om du har problem med access till bibliotekets databaser och e-resurser kan du kontakta oss via vårt formulär.
Bibliotekets kunskapsbank
- Du hittar fler svar i bibliotekets kunskapsbank – till exempel om låneregler, databaser, e-böcker, fjärrlån och mycket mer.
Sök i hela FAQ:n