Civilingenjör i marin teknik 300 hp
Tillfället är stängt för anmälan
Civilingenjör i marin teknik är en gedigen teknisk utbildning som ger dig stor bredd och samtidigt spetskunskaper för framtidens arbetsmarknad. Som civilingenjör i marin teknik kan du till exempel arbeta som strategisk projektledare, chef eller expert inom ny teknik för fartyg, robotar eller havsbaserad våg- och vindkraft.
Utbildningen är ny och har tagits fram i samarbete med svensk industri för att möta framtidens krav på civilingenjörer. På en bred bas av grundkunskaper vävs de marina tillämpningarna in så att du tidigt får en riktning mot ditt kommande yrkesliv.
Spännande områden där du kan arbeta är exempelvis implementering av ny teknik på fartyg, utveckling av fjärrstyrda och autonoma robotar, planering och utläggning av undervattensinstallationer som till exempel elkablar, utveckling av havsbaserad energi som våg- och vindkraft, eller annan offshoreverksamhet. Exempel på karriärvägar efter några år i arbetslivet är jobb som specialist, som strategisk projektledare eller en ledande befattning som chef. Eftersom civilingenjörsutbildningen i marin teknik är bred och innehåller såväl maskinteknik som elektroteknik och IT är möjligheterna mycket goda även utanför den marina industrin.
Utbildningen omfattar 300 högskolepoäng och leder fram till en civilingenjörsexamen i marin teknik.
Programinnehåll
Utbildningen kombinerar bredd med attraktiv tillämpad kunskap och genomsyras av att lära genom att praktiskt utföra istället för enbart rena teoristudier.
Första året innehåller grundläggande naturvetenskap och matematik, men även kursen nautisk introduktion som ger grunderna för marin verksamhet. Under andra året ökar tillämpningarna inom maskinteknik, med hållfasthets-, strömnings- och materiallära. Detta år inleds även den första kursen i elektronik med ellära och programmering i språket Python. Årskurs tre får du fördjupade kunskaper i maskinteknik, elektroteknik och IT samt maritima kurser som oceanografi och marinkonstruktion. Sista läsperioden år tre fokuserar du på ett projekt där du får tillämpa dina ingenjörskunskaper och även studera produktutveckling och projektledning.
Fjärde året börjar med kurser i elektromagnetism och hydroakustik. Kurserna ger grunderna för radar- och sonarteknologi, som används för att avbilda och mäta både över och under vattnet. Året fortsätter med fördjupningar inom elektroteknik och energiteknik med bland annat våg- och vindkraft som är en växande sektor inom marin teknik. År fyra innehåller också en kurs i undervattensteknik där vi analyserar undervattensrobotars förmågor, och en kurs om marina regelverk som styr vad man får tillverka och hur. Även fjärde året avslutas med ett stort industrirelevant projekt. Arbetet med projektet varvas med föreläsningar och tillämpningar i industriell ekonomi. Bland annat skriver vi en affärsplan för projektet och jobbar praktiskt med entreprenörskap och ekonomiska aspekter på utvecklingsprojekt. De två stora projekten tredje och fjärde åren ligger i slutet av vårterminen för att studenter som önskar ska kunna fortsätta driva projekten under sommaren, kanske med industrin eller som entreprenörer i startup-projekt.
Under femte året knyts dina kunskaper ihop till en helhet. Utmaningar är bland annat att beställa mjukvarusystem som ska passa med hårdvarusystem och vad du behöver tänka på när du utvecklar mjukvara som ska passa i ett projekt. Du studerar vilka egenskaper system ska ha för att fungera bra med människor, både när det gäller säkerhet och ergonomi. Ett område är dykeriteknik, som tar upp hur människan påverkas av att vistas under vattnet och vilken teknik som behövs. På BTH finns unik kompetens bland annat genom vår samverkan med Försvarsmaktens dykeri och navalmedicinska centrum. År fem fortsätter med kurser om hur hela system bör se ut och hur vi jobbar med dem ur ett utvecklingsperspektiv. En viktig del av ingenjörers arbete idag handlar just om att integrera komponenter i system eller att inkorporera nya utrustningar ombord på exempelvis fartyg. Parallellt läser du forskningsmetodik där vi diskuterar filosofiska frågor som vad kunskap är och hur forskning ska bedrivas.
Utbildningen avslutas med ett examensarbete som löper under en hel termin. Här förenar du dina kunskaper i ett projekt som kan utföras i samarbete med industrin. Examensarbetet kan på så sätt bli en första ingång till arbetslivet eller kanske en väg att förverkliga ett eget entreprenörsprojekt som du fått inspiration till under utbildningen.
Programansvarig lärare
Intervju med Oskar Frånberg, programansvarig lärare (7 min)
Oskar Frånberg berättar vad utbildningen i marin teknik innehåller och hur utbildningen är upplagd.
Innehåll
Fakta
- Undervisningsform: Campus, dagtid, heltid
- Period: 2018 vecka 35 till 2023 vecka 22
- Nivå: Grundnivå och avancerad nivå
- Utbildningsplan: Ladda ner
- Anmälan: Tillfället är stängt för anmälan
- Välkomstbrev: Länk till välkomstbrev från ansvarig lärare finns här senast 3 veckor innan kursstart.
- Ort: Karlskrona
- Språk: Undervisningen ges normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
- Förkunskapskrav: Grundläggande behörighet samt Matematik 4, Fysik 2, och Kemi 1 eller Matematik E, Fysik B och Kemi A.
Utbildningen kombinerar bredd med attraktiv tillämpad kunskap och genomsyras av att lära genom att praktiskt utföra istället för enbart rena teoristudier.
Första året innehåller grundläggande naturvetenskap och matematik, men även kursen nautisk introduktion som ger grunderna för marin verksamhet. Under andra året ökar tillämpningarna inom maskinteknik, med hållfasthets-, strömnings- och materiallära. Detta år inleds även den första kursen i elektronik med ellära och programmering i språket Python. Årskurs tre får du fördjupade kunskaper i maskinteknik, elektroteknik och IT samt maritima kurser som oceanografi och marinkonstruktion. Sista läsperioden år tre fokuserar du på ett projekt där du får tillämpa dina ingenjörskunskaper och även studera produktutveckling och projektledning.
Fjärde året börjar med kurser i elektromagnetism och hydroakustik. Kurserna ger grunderna för radar- och sonarteknologi, som används för att avbilda och mäta både över och under vattnet. Året fortsätter med fördjupningar inom elektroteknik och energiteknik med bland annat våg- och vindkraft som är en växande sektor inom marin teknik. År fyra innehåller också en kurs i undervattensteknik där vi analyserar undervattensrobotars förmågor, och en kurs om marina regelverk som styr vad man får tillverka och hur. Även fjärde året avslutas med ett stort industrirelevant projekt. Arbetet med projektet varvas med föreläsningar och tillämpningar i industriell ekonomi. Bland annat skriver vi en affärsplan för projektet och jobbar praktiskt med entreprenörskap och ekonomiska aspekter på utvecklingsprojekt. De två stora projekten tredje och fjärde åren ligger i slutet av vårterminen för att studenter som önskar ska kunna fortsätta driva projekten under sommaren, kanske med industrin eller som entreprenörer i startup-projekt.
Under femte året knyts dina kunskaper ihop till en helhet. Utmaningar är bland annat att beställa mjukvarusystem som ska passa med hårdvarusystem och vad du behöver tänka på när du utvecklar mjukvara som ska passa i ett projekt. Du studerar vilka egenskaper system ska ha för att fungera bra med människor, både när det gäller säkerhet och ergonomi. Ett område är dykeriteknik, som tar upp hur människan påverkas av att vistas under vattnet och vilken teknik som behövs. På BTH finns unik kompetens bland annat genom vår samverkan med Försvarsmaktens dykeri och navalmedicinska centrum. År fem fortsätter med kurser om hur hela system bör se ut och hur vi jobbar med dem ur ett utvecklingsperspektiv. En viktig del av ingenjörers arbete idag handlar just om att integrera komponenter i system eller att inkorporera nya utrustningar ombord på exempelvis fartyg. Parallellt läser du forskningsmetodik där vi diskuterar filosofiska frågor som vad kunskap är och hur forskning ska bedrivas.
Utbildningen avslutas med ett examensarbete som löper under en hel termin. Här förenar du dina kunskaper i ett projekt som kan utföras i samarbete med industrin. Examensarbetet kan på så sätt bli en första ingång till arbetslivet eller kanske en väg att förverkliga ett eget entreprenörsprojekt som du fått inspiration till under utbildningen.
Vid antagningen till ett utbildningsprogram ska högst 67 % av platserna fördelas i ett betygsurval och minst 33 % i ett provurval. Sökande som uppfyller kraven för flera urvalsgrupper ska ingå i samtliga. Meritpoäng inför urval enligt Områdesbehörighet A9/9.
Antagningsordning
Examen
Utbildningen ligger på både grundnivå och avancerad nivå och leder fram till en examen på avancerad nivå med benämningen
Civilingenjörsexamen i marinteknik.
Motsvarande benämning på engelska är:
Master of Science in Engineering: Marine Engineering
Lärandemål
Utöver de nationellt reglerade målen, gäller följande mål för utbildningen:
Kunskap och förståelse
Efter genomförd utbildning ska studenten:
- visa ett brett tekniskt kunnande för att kunna anta en yrkesverksam roll inom det marintekniska området men även inom närliggande teknikområden,
- visa ett brett kunnande om tillämpning av maskinteknik, elektroteknik och IT för marintekniska lösningar,
- kunna analysera samband och dra egna slutsatser utifrån konstruktioner av marina system samt bidra till produkt- och systemutveckling samt forskning inom området,
- visa fördjupad kunskap både om hur de marina delsystemen fungerar som enheter för sig, och som komponenter i en helhet. Färdighet och förmåga Efter genomförd utbildning ska studenten
- visa förmåga att självständigt kunna konstruera och använda teoretiska modeller och metoder för att behandla ingenjörsmässiga problemställningar inom det marintekniska området,
- visa färdigheter inom det marintekniska området genom att kunna lösa avancerade tekniska uppgifter,
- kunna designa och implementera olika lösningar för mätning och styrning av inbyggda system,
- visa förmåga att på ett professionellt sätt kunna uttrycka och kommunicera tankar, idéer och arbetsresultat till intressenter i industri och omgivande samhälle samt självständigt och på ett ingenjörsmässigt sätt kunna tillämpa sina förvärvade tekniska detaljkunskaper i ett industriellt sammanhang,
- visa förmåga att självständigt kunna analysera och utvärdera olika tekniska lösningar inom det marintekniska området,
- visa förmåga att kunna planera och genomföra kvalificerade uppgifter inom givna ramar,
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap samt visa förmåga att modellera, simulera, förutsäga och utvärdera skeenden även med begränsad information,
- visa förmåga till lagarbete och samverkan i grupper med olika sammansättning,
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens. Värderingsförmåga och förhållningssätt Efter genomförd utbildning ska studenten:
- visa förmåga att anta ett professionellt och ingenjörsmässigt förhållningssätt till marinteknik,
- visa förståelse för näringslivets ekonomiska realitet, ekonomiska samband och affärsplanering,
- visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklings-arbete inom marinteknik,
- visa insikt i marintekniska möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället, och människors ansvar för hur dess användning påverkar sociala, ekologiska och ekonomiska system såväl lokalt, regionalt och globalt.
Som civilingenjör i marinteknik kan du arbeta med allt ifrån implementering av ny teknik på fartyg, utveckling av fjärrstyrda och autonoma robotar, planering och utläggning av undervattensinstallationer så som el-kablar, utveckling av havsbaserade energi som våg- och vindkraft eller i annan offshoreverksamhet. Eftersom utbildningen är bred och innefattar såväl maskinteknik som elektroteknik och IT så är möjligheterna mycket goda även utanför den marina industrin.
Utbildningen är bred, och de första två åren fokuseras på att ge en grund i naturvetenskap och matematik, men redan första året avslutas med kursen nautisk introduktion där grunderna för marin verksamhet läggs. Under andra året ökar inriktningen mot mer tillämpningar inom maskinteknik, med hållfasthets-, strömnings- och materiallära men här introduceras också den första kursen i elektronik med ellära och programmering i språket Phyton.
Under tredje året byggs det på med mer elektronik och maritima kurser som oceanografi och marinkonstruktion. I slutet av årskurs tre så har man bekantat sig med ett brett spektrum av ingenjörsdiscipliner med både maskinteknisk konstruktion, elektroteknik och IT. Det är då dags att använda kunskaperna i ett projekt som ligger ensamt sista läsperioden för att man skall kunna fokusera helt på projektet. I projektet tränas inte bara ingenjörskunskaper utan produktutvecklings-och projektledningsprinciper.
Fjärde året börjar med kurser inom elektromagnetism och hydroakustik som är grunderna för radar- och sonarteknologi, alltså hur vi kan avbilda och mäta både över och under vattnet. Året fortsätter sedan med fördjupningar inom elektroteknik och energiteknik om bl. a. våg- och vindkraft, en växande sektor inom marin teknik. Året innehåller också en kurs i undervattensteknik där vi analyserar undervattenrobotars förmågor, och en kurs om marina regelverk som svarar på frågan vad man får tillverka och hur. Även fjärde året avslutas med ett stort industrirelevant projekt över en egen läsperiod.
Det femte året fokuseras på att knyta ihop säcken, med fokus på hela system, dels hur beställer jag ett mjukvarusystem som skall passa med mitt hårdvarusystem. Vad behöver jag tänka på när jag utvecklar mjukvara som skall passa i mitt projekt. Människa i systemet, hur gör jag system som fungerar bra med människor både för säkerhet och ergonomi. I denna kurs lyfter vi också upp dykeriteknik hur människan påverkas av att vistas undervattnet. Året fortsätter med kurser om hur hela system bör se ut och hur vi bör jobba med system i ett utvecklingsperspektiv. Parallellt med detta läser vi forskningsmetodik där filosofiska frågor som vad är kunskap och hur forskning skall bedrivas diskuteras. Hela utbildningsprogrammet avslutas sedan med att studenten gör ett examensarbete under en hel termin. Här integreras alla kunskaper från hela programmet i ett av studenten självvalt projekt, ofta i samarbete med industrin vilket kan bli en första ingång i arbetslivet eller kanske ett eget entreprenörsprojekt som man har funderat på under programmet.
Programvärderingar och programråd
Utbildningsprogrammet utvärderas kontinuerligt genom de enskilda kursernas kursvärderingar som genomförs efter avslutad kurs med återkoppling till studenterna. Kursvärderingarna redovisas och diskuteras av kurs- och programansvariga, varefter förändringar i programmet kan bli aktuella.
Programmet är kopplat till ett programråd som behandlar frågor rörande kvalitets- och utvecklingsfrågor. I programrådet eller i olika utskott till programrådet är externa ledamöter, studentrepresentanter samt alumni knutna för diskussioner om programmets utveckling, kvalitet och relevans för arbetsmarknaden.
Studier utomlands
Att spendera en tid utomlands inom dina studier berikar dig och din utbildning. Som student vid Blekinge Tekniska Högskola har du goda möjligheter att skaffa internationell erfarenhet under din studietid, så ta chansen att lära känna en ny kultur och få nya studieperspektiv samtidigt som du kvalificerar dig ytterligare för arbetsmarknaden.
Studera utomlands
Kurser i detta program
Obligatoriska kurser
Syftet är att studenten på en grundläggande nivå ska skapa sig en inblick i olika aspekter av ingenjörens yrkesroll, samt skaffa sig kunskaper och färdigheter gällande ingenjörsmässiga arbetsmetoder såsom beräkningsmetoder, projektmetodik, personlig ledning och presentationsteknik. Studenten ska träna sin förmåga att kommunicera tekniskt innehåll skriftligen och muntligen på ett vetenskapligt sätt, samt formulera en problemställning, söka, samla och värdera relevant information. En bärande del i kursen är också praktiskt verkstadsarbete för att förankra ämnesområdets teori, samt att förbereda studenten på att självständigt kunna arbeta med prototyputveckling för utbildningen tillgängliga laboratorier.
Läs merKursens syfte är att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper i mekanik som en bas för fortsatta studier inom ingenjörsvetenskap. Studenten tränar ingenjörsmässigt modelltänkande och förmåga till problemlösning samt utvecklar sin förståelse för matematisk modellering av naturen.
Läs merKursens syfte är att ge en introduktion till matematikstudier på universitetsnivå. Kursen genomsyras av ett undersökande matematiskt arbetssätt via problemlösningsaktiviteter. I kursen ingår studieteknik där studenten tränas i att reflektera över sitt eget arbetssätt och studieupplägg i matematik.
Läs merKursen syftar till att deltagarna inhämtar de grundläggande kunskaper inom linjär algebra som fordras inom tekniska utbildningsprogram.
Läs merKursen avser att ge studenten en introduktion till problemlösning genom grundläggande kunskaper om programmering, med användning av Matlab eller motsvarande programmeringsmiljö. Kursen utgör även en förberedelse för ett antal programkurser där Matlab används.
Läs merObligatoriska kurser
Kursen syftar till att studenten skall skaffa sig grundläggande förståelse för matematisk analys i en variabel med tillämpningar inom framför allt tekniska ämnesområden.
Läs merSyftet är att studenterna ska utveckla förståelse för partiklars dynamik och dess centrala roll som grundläggande ingenjörsämne, samt uppöva förmågan att utföra beräkningar inom området. Dessa kunskaper behövs sedan i de tekniska tillämpningskurserna.
Läs merSyftet med kursen är att studenten ska skaffa sig kunskaper om hur datorbaserade system för konstruktionsarbete och produktutveckling används.
Läs merKursen ger studenten en grundläggande förstålese för hur marin verksamhet bedrivs ur ett praktiskt och teoretiskt perspektiv. Kunskaper och färdigheter som erhålls i kursen används senare i programmet i de mer avancerade kurserna, och ger en grund för den marintekniska miljö den färdiga ingenjören möter.
Läs merObligatoriska kurser
Kursen ska ge en grundläggande kunskap och förståelse hållfasthetslära. Studenten ska kunna bestämma hur konstruktionen reagerar vid enklare belastningar, dvs. hur stora spänningar och deformationer konstruktionen får. Dessa kunskaper bidrar till att produktutvecklingsprocessen blir effektivare då ingenjören i ett tidigt skede kan svara på ”Håller det?” och ”Hur stora blir deformationerna?”
Läs merKursen syftar till att studenten skall skaffa sig grundläggande förståelse för matematisk analys i flera variabler med tillämpningar inom framför allt tekniska ämnesområden.
Läs merKursen syftar till att studenten skall skaffa sig grundläggande förståelse för matematisk analys i en variabel med tillämpningar inom framför allt tekniska ämnesområden.
Läs merSyftet med kursen är att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper inom vågfysik, termodynamik och modern fysik som en bas för vidare studier inom ingenjörsvetenskap. Studenten tränar ingenjörsmässigt modelltänkande och förmåga till problemlösning samt utvecklar sin förståelse för matematisk modellering av naturen.
Läs merSyftet med kursen är att studenterna skall få: @@ Grundläggande kunskap om hållbar utveckling, inkluderande samhällets hållbarhetsutmaningar och grundläggande orsaker till dessa liksom hur regeringar, företag och enskilda kan arbeta strategiskt med dessa utmaningar och relaterade möjligheter för att bidra till en hållbar samhällsutveckling. @@ Överblick över vanligen använda begrepp, metoder och verktyg inom hållbarhetsområdet och förståelse för hur dessa kan struktureras och användas på ett koordinerat sätt. @@ Förståelse för hur olika ämnesområden och professioner kan bidra till hållbar samhällsutveckling.
Läs merObligatoriska kurser
Syftet med kursen är att öka förståelse för serier och transformteori och deras tillämpningar inom tekniska ämnen, framför allt inom elektroteknik och maskinteknik.
Läs merKursen syftar till att skapa förståelse för samspelet mellan teknisk/teknologisk utveckling och samhällsutveckling i ett historiskt perspektiv; att bibringa förståelse för interaktionen mellan tekniska, ekonomiska, sociala, ekologiska och politiska förändringar under olika historiska epoker och i olika regioner. Kursen avser också att problematisera teknisk utveckling i ett genusperspektiv samt att skapa förståelse för teknologisk och samhällelig utveckling och förändring i vår tid mot bakgrund av äldre tiders teknologiska och samhälleliga förhållanden.
Läs merAtt ha goda kunskaper om konstruktionsmaterial är avgörande för en effektiv produktutvecklingsprocess. Kursen ska ge kunskap och förståelse för våra vanligaste konstruktionsmaterial samt vilka mekanismer som styr materialens egenskaper. Studenten ska få en god inblick i hur materialegenskaper bestäms experimentellt med olika provningsmetoder och hur materialet reagerar på omgivande miljö samt laster. Efter avslutad kurs ska studenten ha utvecklat sin förmåga att för konstruktioner välja lämpliga material utifrån laster och användningsförhållande och under processen ta hänsyn till tillverkningsmetoder och återvinning/avyttring.
Läs merKursen ger studenten en grundläggande förstålese för hur marin verksamhet bedrivs ur ett praktiskt och teoretiskt perspektiv. Kunskaper och färdigheter som erhålls i kursen används senare i programmet i de mer avancerade kurserna, och ger en grund för den marintekniska miljö den färdiga ingenjören möter.
Läs merKursen syftar till att studenterna skall förvärva grundläggande kunskaper om elektriska begrepp och maskiner samt att kursdeltagare skall utveckla grundläggande kunskaper och färdigheter i metoder att analysera elektriska nät. Sådana kunskaper och färdigheter är nödvändiga grunder för vidare högskolestudier inom elektroteknikområdet och för professionellt arbete som ingenjör där man kommer i kontakt med elektronik.
Läs merObligatoriska kurser
Kursens syfte är att studenterna skall skaffa sig kunskaper i såväl sannoliketsteori som statistisk teori och metodik. Tonvikten ligger på sannolikhetsteori med tekniska tillämpningar som grund för fortsatta studier i tekniska ämnen, t.ex. tillförlitlighetsteknik, signalbehandling och telekommunikation samt även ekonomi.
Läs merKursen ger studenten en övergripande förståelse för de förutsättningar som finns för att bedriva arbete i en marin miljö och samtidigt ta hänsyn till fysiska och biologiska krav för hållbarhet. Kursen ger studenten en helhetsbild av de marina systemet. Detta är en förutsättning för att i senare och mer avancerade kurser kunna göra initierade bedömningar avseende konstruktioner och system.
Läs merKursen syftar till att studenterna skall förvärva grundläggande kunskaper om systemegenskaper hos elektroniska system, dels med avseende på analoga komponenter men även samplingsbegreppet. Studenten skaffar sig praktiska erfarenheter genom tillämpningar med mätsystem baserat på öppen hårdvara.
Läs merKursen ger studenten kunskaper och färdigheter om hur marina konstuktioner är byggda för att fungera inom ramarna för den marina miljöns påfrestningar. Konsekvenserna av ett haveri i marin miljö kan varan omfattande både för människor och miljö varför kunskaper om marin konstruktion är avgörande för en färdig marin ingenjör.
Läs merSyftet med kursen är att studenten ska förvärva grundläggande kunskaper och färdigheter i reglerteknik. Sådana kunskaper är nödvändiga för att kunna arbeta professionellt som ingenjör med anknytning till områdena maskinteknik, elektroteknik och datateknik.
Läs merObligatoriska kurser
Kursen syftar till att studenten ska erhålla de teoretiska grunderna inom modern digital signalbehandling, för såväl deterministiska som stokastiska signaler, samt att ge kunskap och insikt om tillämpade signalbehandlingsproblem. Den studerande skall vara väl förberedd för såväl signalbehandling inom industrin som för fortsatta studier inom området.
Läs merI kursen tränar sig studenterna att tillämpa kunskaper och färdigheter från tidigare kurser i utbildningen. Ingenjörsarbete innebär ofta att idéer behöver praktiskt testats för att säkerställa funktion. Kursen avser att träna studenten i en design-bygg-testa loop och ur detta dra slutsatser om svårigheterna med att få komplexa system att fungera i praktiken. Som en del i ett större projekt är det viktigt att behärska produktutvecklings och projektledningsmetoder. Studenten får under kursen en naturlig träning i ledning och organisation av ett praktiskt projekt.
Läs merKursens syfte är att studenten skall utveckla förståelse för termodynamiken och dess ingenjörsmässiga tillämpningar, uppöva förmågan att utföra energitekniska beräkningar, samt tydliggöra ämnets centrala roll som belysande av hållbar utveckling.
Läs merObligatoriska kurser
Kursen ger studenten en teoretisk grund inom hydroakustik (ljudutbredning i vatten) vars mer avancerade tillämpningar kan används i system för avbildning och detektion under vatten.
Läs merSyftet med kursen är att studenten skall lära sig teori om elektriska och magnetiska fält, såväl statiska som dynamiska, samt få insikt om hur man använder teorin inom olika relevanta tillämpningsområden, som exempelvis radarteknik.
Läs merKursen syftar till att ge studenten fördjupning inom modern signalbehandling inklusive detektering och undertryckning av brus. Kursen förbereder för vidare studier och projekt inom området och för tillämpningar i angränsande områden.
Läs merSyftet med kursen är att studenten ska förvärva fördjupade kunskaper och färdigheter i reglerteknik. Sådana kunskaper är nödvändiga för att kunna arbeta professionellt med reglertekniska konstruktionsuppgifter med anknytning till områdena maskinteknik, elektroteknik och datateknik.
Läs merKursen syftar till att studenten skall skaffa sig kunskaper om egenskaper hos och användning av olika sensorer och aktuatorer, användbara för IoT, Internet of things. Studenten ska kunna designa och implementera system för mätning och styrning med inbyggda system.
Läs merObligatoriska kurser
Syftet med kursen är att ge studenten grundläggande kunskaper och färdigheter om internationella regelverk för sjöfart och marin utrustning. Praktisk produktutveckling innebär ofta idag att ingenjören måste förhålla sig till redan fastställda normer och regelverk varför kunskaper inom detta är viktiga.
Läs merKursens syfte är att ge grundläggande förståelse och förmåga till utveckling och användning av undervattensfarkoster. I kursen deltar studenten i konstruktionen av en undervattensfarkost. Studenten skall definiera problemställningar, lösa energi- och kraftbehov samt utveckla reglersystem för att planera utföra och utvärdera undervattensoperationer.
Läs merI kursen tränar sig studenten på att tillämpa sin kunskaper färdigheter i verklighetstrogna industri- eller innovationsprojekt. För att förbereda studenten för skarpa industriprojekt så vävs moment om ekonomi och affärsplanring in som en integral del av kursen, för att förbereda studenten för en övergång till näringslivet.
Läs merKursen syftar till att studenten skall skaffa sig en förståelse för elkraft, energiproduktion och överföring. Kursen behandlar även förnyelsebar energi så som vindkraft och solcellsanläggningar.
Läs merObligatoriska kurser
Studenten ska skaffa sig en grundläggande introduktion till moderna synsätt om vetenskap, särskilt naturvetenskap och ingenjörsvetenskap. Studenten ska förvärva en inblick i vetenskapens historia och filosofi samt hur vetenskapliga metoder tillämpas inom ingenjörsvetenskap, speciellt i elektro - och maskinteknik. Den studerande skall efter detta tillförskaffat sig kunskaper i hur man bedriver forskningsprojekt samt hur man skriver vetenskapliga texter.
Läs merKursen ger studenten kunskaper för att kunna förstå vilka krav som ställs på människa och system i en marin miljö. Viktiga delar i detta sammanhang är säkerhet och säkerhetskultur, ergonomi samt hur människan interagerar med omgivningen. I kursen lyfts särskilt fram hur människan fungerar i en undervattensmiljö såsom i dykeri och bemannade undervattensfarkoster.
Läs merKursen har som syfte att ge grunder i kravhantering och produktledning av mjukvarudelen av mjukvaruintensiva system. Beställarkompetens, är en del av detta. Idag är alla yrken, även de som har hårdvarudesign som huvuduppgift, starkt beroende av kunskaper om mjukvara, antingen som del av systemet, eller som inbyggda komponenter. Därav syftar kursen även till att hantera delar av kravhantering men även de design och arkitekturiella element som behövs i gränssnittet mellan hård- och mjukvara. Vidare inkluderar även kursen de övergripande metodologiska aspekter som karaktäriserar modern utveckling av mjukvaruintensiva system, vare sig de är säkerhetskritiska eller inte genom att gå igenom grunder och trade-off mellan de säkerhetskritiska (SCS) standarder som finns samt så kallad agil produktutveckling.
Läs merKomplexa system och produkter har många komponenter – hårdvara, mjukvara, tjänster, mänskliga faktorer, utrustning, faciliteter, och dessa interagerar med varandra – samt många intressenter med en kravbild som ska mötas. Kärnan i systems engineering är att området kombinerar kunskap och kompetens från teknik, människa, och managment. Studenten skall skapa en förståelse för principer, verktyg, metoder och tekniker för ett multifunktionellt angreppssätt för en alltmer komplex systemplanering. Kursen går igenom processerna för design, utveckling, implementation samt management av multifunktionella projektteam inom systems engineering. Fallstudier adderar ett praktiskt kontext.
Läs merObligatoriska kurser
Examensarbetet syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper, förståelse, förmågor och förhållningssätt inom den valda utbildningen. Examensarbetet ska ligga i slutet av utbildningen och innebära en tillämpning och syntes av de under utbildningen förvärvade kunskaper som krävs för att arbeta självständigt som civilingenjör.
Läs mer