Christel Borg
Senior Lecturer/Docent
Department of Health
Room H5128, Karlskrona
Research domain: Applied Health Technology
Arbetar som lektor på specialistsjuksköterskeprogrammet inriktning mot distriktssköterska och vård av äldre samt sjuksköterskeprogrammet. Är utbildad distriktssköterska och barnsjuksköterska och Med. doktor i Vårdvetenskap. Min avhandling handlade om livstillfredsställelse hos äldre och informella vårdare. Forskningen efter disputation har handlat om utmaningar vid införande av informationssystem i hälso- och sjukvården och vårdplanering på distans inom forskningsområdet tillämpad hälsoteknik. Har ett specifikt uppdrag att leda och utveckla institutionens pedagogik, problembaserat lärande (PBL).
Latest publications
- Anna Axén, Line Christiansen, Elin Taube, Christine Kumlien, Christel Borg, "The Significance of Social Connections and Health in Relation to Loneliness Experienced by Older Adults Living at Home", Scandinavian Journal of Caring Sciences, ISSN 0283-9318, EISSN 1471-6712, Vol. 39, No. 2, Wiley-Blackwell, 2025
- Christel Borg, "Digitala diskussioner för interaktivitet vid asynkron distanskurs", Blekinge Institute of Technology Best practice, Blekinge Tekniska Högskola, 2024
- Lisa Skär, Borg Christel, Margareta Emtner, Magnus Ekström, "Thoughts on the end of life in patients with oxygen-dependent chronic obstructive pulmonary disease", Nursing Open, EISSN 2054-1058, Vol. 10, No. 4, pp. 2158-2164, John Wiley & Sons, 2023
- Gunilla Lindqvist, Li Ge, Christel Borg, Zhu Xiaoling, Xu Hongbo, Jalal Safipour, Mikael Rask, "Nursing students’ perceptions of their verbal and social interaction skills in Sweden and China during their first semester", Quality Advancement in Nursing Education, ISSN 2368-6669, Vol. 8, No. 1, Canadian Association of Schools of Nursing, 2022
- Borg Christel, Johanna Tell, Terese Lindberg, Lina Nilsson, Anki Olsson, Malin Forsbrand, Lisa Skär, "Problem-based learning with digitals tools in the nursing programme during the Covid-19 pandemic", Högre Utbildning, EISSN 2000-7558, Vol. 12, No. 2, pp. 117-122, Cappelen Damm Akademisk, 2022
Current projects
No information available
Completed projects
No information available