Möjligheternas dag – för elever och lärare intresserade av matematik

Tid: 1 november 2022 (heldag)
Plats: BTH Campus Karlskrona

Varmt välkommen till BTH den 1 november – en dag fylld med aktiviteter för såväl elever som lärare.

Vi har 100 kostnadsfria platser för elever och 50 kostnadsfria platser för lärare. Det är först till kvarn som gäller.

Anmälningar trillar in och vi har fyllt över hälften av platserna. Anmäl dig snarast för att garantera din plats.

FÖR ELEVER

Vi på Mattetalanger är glada att återigen få möjlighet att möta och sammanföra elever med särskild begåvning och intresse för matematik under en dag ledd av  pedagoger som längtar efter att få dyka in i matematikens underbara värld. För de yngre eleverna (åk F-3) kör vi mellan 09.00 och 12.00 och för de äldre eleverna (åk 4-9) kör vi mellan 09.00 och 15.00.

De yngsta elevernas (åk F-3) aktiviteter leds av Carolina Bergeling, lektor i systemteknik med tidigare erfarenhet av arbete mot särskilt begåvade elever, och Hampus Nilssson, civilingenjörsstudent vid BTH och engagerad i Intizes arbete för särskilt matematikbegåvade elever.

Eleverna i mellanåldern (åk 4-6) kommer att få möta Karin Persson, en mellanstadielärare som uppskattas högt för sin inspirerande och  utmanande matematikundervisning. Karin jobbar tillsammans med Malin Bernelf, adjunkt i matematik, med erfarenhet från tidigare Möjligheternas dag samt arbete med spetsutbildning och särskilda grupper för högstadieelever i matematik.

De äldsta eleverna (åk 7-9) kommer att utmanas av Stefan Wagner, docent i matematik, och Hanne Månsson, adjunkt i fysik. Stefan har tidigare jobbat med särskilt begåvade elever i Tyskland och Hanne har bland annat arbetat inom spetsutbildning i matematik liksom med särskilda matematikgrupper för högstadieelever.

Lunch ingår.

Anmälan.

 

FÖR LÄRARE

I år har vi också förmånen att erbjuda en fortbildningsdag för grundskollärare – en konferens om utmanande och inspirerande undervisning i matematik och programmering för grundskolan. Under dagen djupdyker vi i frågor och exempel om differentierad undervisning, hur vi säkerställer progression i undervisning samt hur förvaltningar kan stödja lärares och skolors arbete med att utmana varje elev. Vidare lyfts vikten av tidiga insatser för elever som vill och kan mer, i matematik och programmering, för att skapa förutsättningar för förändring och utveckling i världen. Konferensen startar 09.00 och avslutas 15.30. 

Förmiddagens pass som behandlar differentierad undervisning leds av Cecilia Christiansen, flerfaldigt prisbelönt matematiklärare, läromedelsförfattare, lärare på lärarutbildning och en föreläsare som genom åren drar fulla hus på matematikbiennaler.

Under eftermiddagens pass lyfter Helena Olá, head of Buisness Support System på Ericsson i Karlskrona, ett samhälls-/näringslivsperspektiv om behovet av att låta elever tidigt få  utveckla sin fulla potential i programmering. Vidare presenterar Cecilia Kilhamn goda exempel på hur man kan arbeta med programmering i grundskolans olika stadie för att få progression i lärandet. Cecilia är forskare i ett projekt om kopplingen mellan algebra och programmering i skolans matematikundervisning.  Hon är även mellanstadielärare med erfarenheter från såväl grundskola som gymnasium och en uppskattad medarbetare på NCM.

Eftermiddagen avslutas med att representanter från två olika kommuners förvaltningar, Karlskrona respektive Växjö, presenterar hur de just nu arbetar med nya insatser för särskilt begåvade elever.

Detaljerade program anslås under hösten.

Lunch ingår.

Anmälan

Loading Map....
Har du en fråga? Skriv den här, så återkommer vi så snart som möjligt!
×