TrafikmĂ€tning med satellit – effektutvĂ€rdering av vĂ€gslitageskatt
TrafikmĂ€tning med satellit – effektutvĂ€rdering av vĂ€gslitageskatt
Projektstatus
Avslutat
Projektledare
Kategori/OmrÄde
Matematik och systemteknik
EffektutvÀrderingen av en vÀgslitageskatt skall studera skattens effekter pÄ samhÀllsutvecklingen. En effektutvÀrdering av en avstÄndsbaserad vÀgskatt för lastbilar bör dÀrför bygga pÄ vÀlgrundade mÄtt och mÀtetal för att Ästadkomma en sÄ heltÀckande bild som möjligt. Problemet med att anvÀnda mÄnga olika system och mÀtetal Àr att det kan vara svÄrt att fÄ en entydig bild eller rent av svÄrt att jÀmföra olika mÀtningar med varandra. Det kan t.ex. handla om att man inte samtidigt (vid en och samma tidpunkt) kan genomföra storskaliga mÀtningar eller att man inte kan göra exakt samma typ av mÀtning vid olika tillfÀllen. Det finns dock nya satellitbaserade mÀtsystem med radar (Syntetisk aperturradar (SAR)) som kan mÀta trafik pÄ samma sÀtt och i praktiken vid samma tidpunkt i vÀl valda delar av Sverige. I detta projekt studeras optimeringsmetoder för att utröna vart sÄdana mÀtningar i sÄdant fall skulle kunna ske. Motiveringen till att anvÀnda ett satellitsystem med SAR Àr framförallt kostnadseffektiviteten samt förmÄgan att mÀta trafik pÄ samma sÀtt över hela Sverige nÀr som helst pÄ Äret och oavsett vÀderlek.
Projektet skall resultera i ett förslag som exempelvis beskriver nĂ€r och hur ofta, i vilka geografiska omrĂ„den och med vilken teknik mĂ€tningar skall utföras. Detta i sin tur krĂ€ver exempelvis framtagning av helt nya typer av optimeringsmetoder som tar hĂ€nsyn till trafikflöden och identifierar strategiska delar av vĂ€gnĂ€tet. Hur och vart skall man mĂ€ta efter ett införande av en vĂ€gslitageskatt? Arbetet med nya mĂ€tmetoder och nya mĂ€tetal har ett tydligt satellitfokus. Men Ă€ven hur andra metoder som bygger pĂ„ computer vision, deep-learning och hur machine learning i ett vidare perspektiv kan bidra till helt nya möjliga mĂ€tetal dĂ€r fordonslĂ€ngd, trafikdensitet, trĂ€ngsel, vĂ€gval etc. stĂ„r i fokus. Projektet innefattar Ă€ven den del dĂ€r vi testar hur man bestĂ€ller och samlar in data över ett större omrĂ„de. I detta fall var det ett omrĂ„de i södra Sverige och satellitsystemet TerraSAR-X som anvĂ€ndes och ett 20 tal mĂ€tningar utfördes. Drönare och andra optiska system anvĂ€ndes för att dokumentera och analysera fordonstrafiken. I försöket ingick Ă€ven egna fordon (4 lastbilar + flera personbilar) vars position vid satellitmĂ€tningen i efterhand kunde analyseras med stöd av GPS mottagare som fanns med i fordonen. SatellitmĂ€tningar som utförs med syftet att genomföra en effektutvĂ€rdering av vĂ€gslitageskatten Ă€r naturligt förknippat med vissa kostnader. En mycket intressant sak Ă€r att varje mĂ€tning i sig tĂ€cker stora ytor och ur den aspekten Ă€r en mĂ€tning mycket kostnadseffektiv dĂ„ den mĂ€ter mycket lastbilstrafik. Vidare sĂ„ kan man genomföra mĂ€tningar för att vid ett senare tillfĂ€lle extrahera och analysera den aktuella mĂ€tningen. Det som dĂ€remot initialt krĂ€ver en investering inför en analys av mĂ€tdata Ă€r en uppbyggnad av ett system som genomför önskade analyser. En viktig aspekt vid utformningen av effektutvĂ€rderingen Ă€r exempelvis vart, i vilka omrĂ„den och hur ofta man skall mĂ€ta. Detsamma gĂ€ller nĂ€r man senare skall analysera insamlade data eftersom vĂ€l utvalda mĂ€tningar i specifika omrĂ„den med tillhörande anpassade berĂ€kningsförfaranden kan förbĂ€ttra precisionen avsevĂ€rt. Dessa aspekter Ă€r alltsĂ„ mycket viktiga och centrala eftersom man vid senare (kanske mycket senare) tillfĂ€lle vill ta fram underlag vart och pĂ„ hur mĂ„nga stĂ€llen som yttĂ€ckande mĂ€tningar bör ske. Styrkan med satellitmĂ€tningar Ă€r att det inte krĂ€vs nĂ„gon infrastrukturinvestering i form av utplacering av portaler, kameror eller annan utrustning utmed vĂ€garna för att genomföra den yttĂ€ckande mĂ€tningen av lastbilstrafik. Men det Ă€r dĂ€remot viktigt att producera ett underlag med en konsekvensanalys, det vill sĂ€ga resonera kring hur antalet mĂ€tningar som Ă€r lĂ€mpliga för att uppnĂ„Ì en viss nivĂ„ av sĂ€kerhet ur utvĂ€rderingssynpunkt och dĂ€rtill vad systemet för en sĂ„dan kan vĂ€ntas kosta. Selektionen av mĂ€tomrĂ„den bör slutligen inför effektutvĂ€rdering vara noga övervĂ€gd saÌ att kontrollpunkterna tĂ€cker in ett saÌ stora lastbilsflöden som möjligt. Det kan dessutom vara av intresse att göra mĂ€tningar över ytor dĂ€r man vet att en viss typ av trafik Ă€r den mest vanligt förekommande för att pĂ„ sĂ„ sĂ€tt kunna specialstudera hur trafiken runt en gruva eller transporter i skogsnĂ€ringsintensiva omrĂ„den pĂ„verkas.
Fakta
LĂ€ngd
2015-2017
Budget
5.55 MSek
Kontaktperson
Deltagare

Mattias Dahl
Universitetslektor

Mats Pettersson
Professor

Viet Thuy Vu
Universitetslektor

Thomas Sjögren
Adjungerad universitetslektor

Saleh Javadi
Doktorand