Introduktion till forskarstudier

Innehåll på sidan

Innehåll på sidan

Att vara doktorand vid BTH innebär att du fördjupar dig i ett forskningsområde, utvecklar din expertis och bidrar till ny kunskap. Du fokuserar främst på ditt forskningsprojekt, men även på kurser och akademiskt arbete.

Innehåll

Att vara doktorand vid BTH innebär att du främst kommer att fokusera på ditt forskningsprojekt. Du kommer också att läsa kurser som en del i din utbildning och kan även ha undervisning eller annan tjänstgöring på din institution som en del av din doktorandtjänst. Sådan tjänstgöring får omfatta maximalt 20% av heltid.

Slutmålet med forskarutbildningen är att presentera och försvara en licentiat- eller en doktorsavhandling.

Forskarutbildningen fram till licentiatexamen motsvarar två års heltidsstudier (120 hp). Forskarutbildningen fram till doktorsexamen motsvarar fyra års heltidsstudier (240 hp).

Undervisning och annan institutionstjänstgöring för doktorander ger rätt till förlängning av doktorandanställningen.

Mål

De mål som du bör uppfylla för att få din examen anges i en förordning, en allmän studieplan och en individuell studieplan:

  1. Högskoleförordningen, examensordningen
  2. Den allmänna studieplanen (ASP) för ditt ämne
  3. Den individu​ella studieplanen (ISP)

Högskoleförordningen och examensordningen innehåller de nationella mål som alla doktorander måste uppnå för att sin examen. Målen bygger på prestationer inom kunskap och förståelse, kompetens och skicklighet samt omdöme och förhållningssätt.

Du och din handledare ombeds att kontrollera dina framsteg mot dessa mål minst en gång om året när du reviderar din individuella studieplan. Du hittar dessa mål och checklistan i din individuella studieplan.

Den allmänna studieplanen för ditt ämne är det lokala styrdokument på BTH som anger de ämnesspecifika mål du behöver nå. Studieplanen anger också fördelningen mellan avhandlingspoäng och kurspoäng och om några kurser är obligatoriska i din utbildning.

Den individuella studieplanen är obligatorisk och ska innehålla en tidplan samt en preciseringen av lärosätets och doktorandens åtaganden. Den reglerar utbildningens innehåll och genomförande och fungerar som ett stöd för både doktoranden och handledarna i planeringen av den individuella utbildningen.