DV2556 Forskningsmetodik i spel- och programvaruteknik
Programkurs, 7,5 HögskolepoÀng, Avancerad nivÄ, vÄrterminen 2024
Denna kurs Àr del av program och gÄr inte att söka till.
Kursen skall ge studenten en introduktion till forskningsmetodik genom framtagning, utvÀrdering och jÀmförelse av metoder, tekniker och verktyg och hur dessa pÄverkar olika system eller organisationer. I denna kurs fÄr studenten en förstÄelse för forskningsmetodik som gör en sÄdan utvÀrdering och jÀmförelse möjligt. Studenten fÄr ocksÄ erfarenheter av aktuell forskning inom omrÄdet genom att planera, genomföra och rapportera ett mindre forskningsprojekt inom spelteknikomrÄdet.
Fakta
- Undervisningsform: Campus, dagtid, deltid 50%
- Studietid: 2024 vecka 03 till 2024 vecka 12
- NivÄ: A1N
- AnmÀlan: Denna kurs Àr del av program och gÄr inte att söka till.
- SprÄk: Undervisningen ges i huvudsak pÄ svenska men undervisning pÄ engelska kan förekomma.
- Ort: Karlskrona
- HuvudomrÄde: Datavetenskap
- Kursplan: Ladda ner
- VÀlkomstbrev: Denna kurs Àr en del av ett program och saknar vÀlkomstbrev.
- Förkunskapskrav: För tilltrÀde i kursen krÀvs att studenten har avklarat kurser motsvarande 120hp inom relevant omrÄde.
InnehÄll
Kursen introducerar informationssökning, vetenskapliga forskningsmetoder, vetenskapligt skrivande, samt utvÀrdering av forskning. Moment som ingÄr i kursen inkluderar en introduktion till forskning, sökning och kritisk utvÀrdering av vetenskaplig litteratur, formulering av vetenskapliga frÄgestÀllningar/problem, val av lÀmplig forskningsmetod, forskningsetik, insamling och analys av data, validitetshot, och praxis för vetenskapligt skrivande. Kursen innehÄller Àven studier av forskningsfronten inom spel- och programvaruteknik som ligger till en grund för övriga moment.
LÀrandemÄl
Kunskap och förstÄelse
Efter genomförd kurs ska studenten:
- kunna redogöra för olika forskningsmetoder, insamling och analys av data
- kunna tillgodogöra sig aktuella forskningsartiklar inom spel- och programvaruteknik
FÀrdighet och förmÄga
Efter genomförd kurs ska studenten:
- kunna anvÀnda vetenskapliga databaser och sökmotorer för att identifiera relevanta forskningsartiklar inom spel- och programvaruteknik baserat pÄ sökstrÀngar
- kunna samla in och analysera data i ett mindre forskningsprojekt och jÀmföra resultaten med relevanta forskningsartiklar
- forskningsunderbyggt kunna redogöra för state-of-the-art tekniker inom ett specifikt spel- och programvaruteknikomrÄde
VÀrderingsförmÄga och förhÄllningssÀtt
Efter genomförd kurs ska studenten:
- kunna förhÄlla sig till vetenskapliga begrepp och relatera till dem i ett mindre forskningsprojekt
Kurslitteratur och övriga lÀromedel
Litteraturen i kursen utgörs av det urval av forskningsartiklar som i varje kurstillfälle tas fram. Till detta tillkommer de individuella artiklar som studenten använder som underlag för rapporten.
Referenslitteratur
Projects in Computing and Information Systems; 2nd Edition
Författare: Christian W. Dawson
Förlag: Pearson Education Canada
Utgiven: 2009, Antal sidor: 304
ISBN-13: 978-0273721314
How to Research (Open Up Study Skills); 4th Edition
Författare: Loraine Blaxter et al.
Förlag: Open University Press
Utgiven: 2010, Antal sidor: 328
ISBN-13: 978-0335238675
Writing for Computer Science; 3rd Edition
Författare: Justin Zobel
Förlag: Springer
Utgiven: 2014, Antal sidor: 284
ISBN-13: 978-1447166382
Thesis Projects: A Guide for Students in Computer Science and Information Systems; 2nd Edition
Författare: Mikael Berndtsson et al.
Förlag: Springer
Utgiven: 2007, Antal sidor: 162
ISBN-13: 978-1848000087
Experimental Design: From User Studies to Psychophysics; 1st Edition
Författare: Douglas W. Cunningham and Christian Wallraven
Förlag: A K Peters/CRC Press
Utgiven: 2011, Antal sidor: 408
ISBN-13: 978-1568814681
Övriga lärresurser
xx
Kurslitteratur och övriga lÀromedel
Litteraturen i kursen utgörs av det urval av forskningsartiklar som i varje kurstillfälle tas fram. Till detta tillkommer de individuella artiklar som studenten använder som underlag för rapporten.
Referenslitteratur
Projects in Computing and Information Systems; 2nd Edition
Författare: Christian W. Dawson
Förlag: Pearson Education Canada
Utgiven: 2009, Antal sidor: 304
ISBN-13: 978-0273721314
How to Research (Open Up Study Skills); 4th Edition
Författare: Loraine Blaxter et al.
Förlag: Open University Press
Utgiven: 2010, Antal sidor: 328
ISBN-13: 978-0335238675
Writing for Computer Science; 3rd Edition
Författare: Justin Zobel
Förlag: Springer
Utgiven: 2014, Antal sidor: 284
ISBN-13: 978-1447166382
Thesis Projects: A Guide for Students in Computer Science and Information Systems; 2nd Edition
Författare: Mikael Berndtsson et al.
Förlag: Springer
Utgiven: 2007, Antal sidor: 162
ISBN-13: 978-1848000087
Experimental Design: From User Studies to Psychophysics; 1st Edition
Författare: Douglas W. Cunningham and Christian Wallraven
Förlag: A K Peters/CRC Press
Utgiven: 2011, Antal sidor: 408
ISBN-13: 978-1568814681
Övriga lärresurser
xx
LĂ€rande och undervisning
Kursen inleds med förelĂ€sningar inom forskningsmetodik och bedrivs senare i tvĂ„ huvudmoment; Artikelanalys: seminarieform dĂ€r aktuella forskningsartiklar inom omrĂ„det presenteras, opponeras och diskuteras av studenterna under handledning av lĂ€rare, Rapport: fördjupning med vetenskaplig rapportskrivning inom ett egenvalt omrĂ„de. Artiklarna som presenteras har olika tekniska teman som valts ut genom informationssökning av studenter och lĂ€rare, samt distribuerats till studenterna före seminariet. Studenterna som presenterar artiklarna förbereder en forskningsunderbyggd presentation som pĂ„ ett tydligt sĂ€tt belyser valt teknikomrĂ„de. Ăvriga studenter ska ha lĂ€st igenom materialet inför seminariet för att kunna delta i diskussionerna. NĂ„gra av studenterna fĂ„r inför presentationerna en sĂ€rskild roll som opponent, vilka skall anta en kritisk hĂ„llning till den forskning och teknik som presenteras i syfte att fĂ„ igĂ„ng en bra diskussion. I kursen vĂ€ljer studenterna att, ensamma eller i par, skriva en rapport om en aktuell teknik som följer praxis för en vetenskaplig artikel. Rapporten ska vara centrerad kring en vetenskaplig frĂ„ge- eller problemformulering och inkludera en initial teknisk lösning, datainsamling och analys, samt jĂ€mförelse med litteraturen. Denna rapport skall ocksĂ„ presenteras pĂ„ ett slutseminarium.
LĂ€rare
Bedömning
Examinationsmoment för kursen
Kod | BenÀmning | HögskolepoÀng | Betyg |
---|---|---|---|
1610 | Artikelanalys | 2 | G-U |
1620 | Rapport 1 | 5.5 | A-F |
- 1BestÀmmer kursens slutbetyg vilket utfÀrdas först nÀr samtliga moment godkÀnts.
Betyg
Kursen bedöms med betygen A UtmÀrkt, B Mycket bra, C Bra, D TillfredsstÀllande, E TillrÀckligt, FX OtillrÀckligt, komplettering krÀvs, F UnderkÀnd.
Tentamina
Du kan läsa mer om tentamen i Studentportalen och där anmäler du dig till de flesta tentamina.
Det kan finnas andra planerade examinationstillfällen. Information om dem finns i lärplattformen Canvas eller på annan plats som kursansvarig hänvisar till.
KursvÀrdering
Kursansvarig ansvarar för att studenternas synpunkter pÄ kursen systematiskt och regelbundet inhÀmtas och att resultaten av utvÀrderingar i olika former pÄverkar kursens utformning och utveckling.