MT1530 Innovativ och hållbar produktutveckling 1

Programkurs, 6 Högskolepoäng, Grundnivå, höstterminen 2023

Denna kurs är del av program och går inte att söka till.

Studenten lär sig strategier och metoder för produktutveckling, innovativ produktframtagning, projektstyrning och miljöanpassad/hållbar produktutveckling. Syftet med kursen är också att studenten skall skaffa sig basverktyg för att kunna analysera olika produktalternativ utifrån miljöns, omgivningens och kunden/användarnas krav.

Fakta

  • Undervisningsform: Campus, dagtid, deltid 50%
  • Studietid: 2023 vecka 35 till 2023 vecka 43
  • Nivå: G1F
  • Anmälan: Denna kurs är del av program och går inte att söka till.
  • Språk: Undervisningen ges på svenska.
  • Ort: Karlskrona
  • Huvudområde: Maskinteknik
  • Kursplan: Ladda ner
  • Välkomstbrev: Denna kurs är en del av ett program och saknar välkomstbrev.
  • Förkunskapskrav: För tillträde till kursen krävs 75 avklarade högskolepoäng från ett ingenjörsprogram inom maskinteknik eller industriell ekonomi inkluderande avklarad kurs Miljöstrategi och hållbar utveckling, 6 hp eller Hållbarhetsgrunder, 6 hp.

Innehåll

Produktutvecklingsprocessen:

  • historisk utveckling av produktutvecklingsprocessen
  • olika teorier för att beskriva produktutvecklingsprocessen
  • arbetsprocessen för produktutvecklingsarbete

Innovation och produktförnyelse:
  • TIPS (Theory of Inventive Problem Solving) och ARIZ (Algorithm for Innovative Problem Solving) konfliktorientering och funktionsanalys
  • innovativa standardlösningar och innovativa principer.
  • olika kreativa tekniker bl a brainstorming, brainwriting, morphologisk box
  • databas-sökning för att hitta patentlösningar på tekniska problem
  • produktskydd eller immaterialrätt (patent, varumärke och mönsterskydd)

Ecodesign:
  • skillnaden mellan Ecodesign och hållbar produktutveckling
  • integrering av miljöaspekter vid företag och vid produktutveckling
  • drivkrafter/barriärer för miljöanpassad/hållbar produktutveckling
  • öva på olika Ecodesignverktyg- och metoder

Projektledning:
  • hur man planerar och driver projekt
  • om olika roller, teambildning och ansvar i ett projekt
  • tidplan och ekonomisk plan för ett projektarbete.

Lärandemål

Kunskap och förståelse

  • kunna redogöra för hur en produktutvecklingsprocess kan planeras och beskrivas
  • kunna visa på förståelse för samspel mellan kreativitet, logik och systematisk problemlösning
  • kunna redogöra för olika typer av immaterialrättsligt skydd
  • kunna redogöra för innebörden av hållbar produktutveckling
  • kunna redogöra för vad som karaktäriserar projektarbete.

Färdighet och förmåga
  • kunna föreslå lämplig typ av utvecklingsprocess för ett givet scenario
  • kunna på en grundläggande nivå genomföra behovs- och funktionsanalyser
  • kunna tillämpa olika tekniker för att finna kreativa innovativa lösningar på givna problemställningar
  • kunna tillämpa olika verktyg och metoder som stödjer beslutsprocessen vid val av lösningsalternativ med särskild hänsyn till hållbarhetsprinciper
  • kunna identifiera typiska aspekter att beakta vid planering och genomförande av olika faser och typer av projektarbete i grupp.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • kunna bedöma vad som är krav respektive önskemål på en produkts egenskaper
  • kunna bedöma olika lösningsalternativ i förhållande till varandra och identifierade behov
  • kunna reflektera över utfallet och beslutsprocessen för en framtagen lösning
  • kunna på ett konstruktivt sätt förhålla sig till givna ramar för uppdrag och problemställning
  • kunna reflektera över sitt förhållningssätt till att arbeta i projekt.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Ulrich, K., Eppinger, S. (2011). Product Design and Development - Fifth Edition, Mcgraw Hill Higher Education. ISBN-13: 978-0071086950, eller senare upplaga (finns även översatt till svenska).
Thorpe, A. (2007). The designer's atlas of sustainability. ISBN: 9781597261005, eller senare upplaga.
Eklund, S. (2011). Arbeta i projekt : individen, gruppen, ledaren. ISBN: 9789144072753, eller senare upplaga.
Referenslitteratur
Ottosson, S. (2012). Dynamisk Produktutveckling. Tervix AB. ISBN: 9789163081743
Jönbrink, A. K., Norrblom, H. L., Zackrisson, M. (2011). Ekodesign - praktisk vägledning,
Swerea-IVF. ISBN: 978-91-86401-07-8.
Övriga lärresurser
Under kursen utdelat material.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Ulrich, K., Eppinger, S. (2011). Product Design and Development - Fifth Edition, Mcgraw Hill Higher Education. ISBN-13: 978-0071086950, eller senare upplaga (finns även översatt till svenska).
Thorpe, A. (2007). The designer's atlas of sustainability. ISBN: 9781597261005, eller senare upplaga.
Eklund, S. (2011). Arbeta i projekt : individen, gruppen, ledaren. ISBN: 9789144072753, eller senare upplaga.
Referenslitteratur
Ottosson, S. (2012). Dynamisk Produktutveckling. Tervix AB. ISBN: 9789163081743
Jönbrink, A. K., Norrblom, H. L., Zackrisson, M. (2011). Ekodesign - praktisk vägledning,
Swerea-IVF. ISBN: 978-91-86401-07-8.
Övriga lärresurser
Under kursen utdelat material.

Lärande och undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, övningar och inlämningsuppgifter. Kursmomenten förväntas genomföras och redovisas inom givna tidsramar i kursen.

Lärare

Bedömning

Examinationsmoment för kursen
Kod Benämning Högskolepoäng Betyg
1810 Inlämningsuppgift 1 1 A-F
1820 Inlämningsuppgift 2 1.5 A-F
1830 Inlämningsuppgift 3 2.5 A-F
1840 Inlämningsuppgift 4 1 A-F

Betyg

Kursen bedöms med betygen A Utmärkt, B Mycket bra, C Bra, D Tillfredsställande, E Tillräckligt, FX Otillräckligt, komplettering krävs, F Underkänd.

Tentamina

Du kan läsa mer om tentamen i Studentportalen och där anmäler du dig till de flesta tentamina.


Det kan finnas andra planerade examinationstillfällen. Information om dem finns i lärplattformen Canvas eller på annan plats som kursansvarig hänvisar till.

Kursvärdering

Kursansvarig ansvarar för att studenternas synpunkter på kursen systematiskt och regelbundet inhämtas och att resultaten av utvärderingar i olika former påverkar kursens utformning och utveckling.