DV1557 Användbarhet och interaktionsdesign
Programkurs, 7,5 Högskolepoäng, Grundnivå, vårterminen 2023
Denna kurs är del av program och går inte att söka till.
Kursen syftar till att ge kunskap om design av interaktionssystem för ökad användbarhet och stöd för användarens behov. Kursen lyfter fram tillvägagångssätt och begrepp inom bedömning av användbarhet och interaktionsdesign. Vidare introducerar kursen till området människa-datorinteraktion (HCI) och olika utvecklingsmetoder.
Fakta
- Undervisningsform: Campus, dagtid, deltid 50%
- Studietid: 2023 vecka 03 till 2023 vecka 12
- Nivå: G1F
- Anmälan: Denna kurs är del av program och går inte att söka till.
- Språk: Undervisningen ges i huvudsak på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
- Ort: Karlskrona
- Huvudområde: Datavetenskap
- Kursplan: Ladda ner
- Välkomstbrev: Denna kurs är en del av ett program och saknar välkomstbrev.
- Förkunskapskrav: 7.5hp avklarad kurs inom huvudområdet datavetenskap
Innehåll
- Användares mentala modeller (kognition, lärande m.m)
- Metoder för behovsanalys (e.x., GOMS, HTA, AT, Heuristik)
- Principer för interaktionsdesign av grafiska användargränssnitt och utvärdering av användbarhet
- Utvecklingsmetoder
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomförd kurs ska studenten:
- kunna redogöra för grundläggande begrepp inom användbarhet och interaktionsdesign
- kunna redogöra för olika utvecklingsmetoder som används vid design och användbarhetstester
Färdigheter och förmåga
Efter genomförd kurs ska studenten:
- kunna utföra ett projekt med syftet att förstå och tydliggöra användares behov
- kunna utforma och utvärdera olika slags användargränssnitt
- kunna motivera och tillämpa användbarhetsprinciper för olika typer avanvändargränssnitt
Värderingförmåga och förhållningssätt
Efter genomförd kurs ska studenten:
- kunna förstå och kommunicera (skriftligt och muntligt) användbarhet och interaktionsdesign
Kurslitteratur och övriga läromedel
Kurslitteratur
Titel: Designing interactive systems
Författare: David Benyon (2014), (Third edition),
Förlag: Pearson Education Ltd.UK.
ISBN13: 9781447920113
Referenslitteratur
Titel: Interaction Design: Beyond Human-
Computer Interaction (2014), (Third Edition)
Författare: Helen Sharp, Yvonne Rogers and Jenny Preece
Förlag: John Wiley&Sons Ltd.
ISBN: 9780470665763
Övriga lärresurser
Interaction Design Foundation: http://
www.interaction-design.org/tv/ (cited
2015.01.10)
Kurslitteratur och övriga läromedel
Kurslitteratur
Titel: Designing interactive systems
Författare: David Benyon (2014), (Third edition),
Förlag: Pearson Education Ltd.UK.
ISBN13: 9781447920113
Referenslitteratur
Titel: Interaction Design: Beyond Human-
Computer Interaction (2014), (Third Edition)
Författare: Helen Sharp, Yvonne Rogers and Jenny Preece
Förlag: John Wiley&Sons Ltd.
ISBN: 9780470665763
Övriga lärresurser
Interaction Design Foundation: http://
www.interaction-design.org/tv/ (cited
2015.01.10)
Lärande och undervisning
Undervisning sker genom föreläsningar och seminarier där studenterna tillägnar sig en teoretisk grund. Studenterna genomför också ett projektarbete i grupp där användbarhet utvärderas av ett befintligt interaktivt system. Det teoretiska momentet ska redovisas individuellt i en skriftlig tentamen och projektet ska redovisas i grupp genom en skriftlig rapport. Föreläsningsinstruktioner, läsanvisningar samt inlämningsuppgifter tillhandahålls på BTHs lärplattform.
Lärare
Bedömning
Examinationsmoment för kursen
Kod | Benämning | Högskolepoäng | Betyg |
---|---|---|---|
1605 | Skriftlig tentamen | 4 | A-F |
1615 | Projektarbete | 3.5 | G-U |
Betyg
Kursen bedöms med betygen A Utmärkt, B Mycket bra, C Bra, D Tillfredsställande, E Tillräckligt, FX Otillräckligt, komplettering krävs, F Underkänd.
Tentamina
Du kan läsa mer om tentamen i Studentportalen och där anmäler du dig till de flesta tentamina.
Det kan finnas andra planerade examinationstillfällen. Information om dem finns i lärplattformen Canvas eller på annan plats som kursansvarig hänvisar till.
Kursvärdering
Kursansvarig ansvarar för att studenternas synpunkter på kursen systematiskt och regelbundet inhämtas och att resultaten av utvärderingar i olika former påverkar kursens utformning och utveckling.