PA2545 Människan och gruppen i mjukvaruutveckling

Fristående kurs, 2,5 Högskolepoäng, Avancerad nivå, höstterminen 2017

Tillfället är stängt för anmälan

Syftet med kursen är att bättre förstå människor som är huvudfaktorn för att göra mjukvaruprojekt framgångsrika. Det inkluderar en förståelse av beteende och sociala aspekter av människor som individer eller grupper som deltar i och driver mjukvaruutveckling. Denna kurs kompletterar teknik- och processfokusen som dominerar mjukvaruteknikområdet idag. Fokus ligger på individer och grupper inom mjukvaruutveckling och berör också resultat på organisationsnivå. Deltagarna i kursen får kunskap som hjälper dem att bättre tillgodose behoven hos sina kollegor och anställda, att bygga på deras styrkor samt att övervinna deras svagheter, för att öka chanserna till att driva framgångsrika mjukvaruprojekt.

Fakta

  • Undervisningsform: Distans, flexibel, deltid 10%
  • Period: 2017 vecka 35 till 2018 vecka 02
  • Nivå: A1N
  • Anmälan: Tillfället är stängt för anmälan
  • Språk: Undervisningen ges på engelska.
  • Ort: Hela eller delar av undervisningen bedrivs på distans.
  • Antal träffar: Obligatorisk 0, Frivillig 0
  • Huvudområde: Programvaruteknik
  • Kursplan: Ladda ner
  • Välkomstbrev: Ladda ner
  • Förkunskapskrav: Minst 120 hp varav minst 90 hp inom det tekniska området och minst 2 års yrkeserfarenhet av mjukvarurelaterad utveckling (visas exempelvis genom intyg från arbetsgivare).

Innehåll

Kursen omfattar sex moduler:
1. Introduktion till Behavioral Software Engineering: Definitioner, begrepp och motiv.
2. Individer: Personlighet och kognitiva fördomar, deras effekter och relaterade indikatorer / åtgärder.
3. Individer: Modeller för motivation och attityder.
4. Individer: Koncept för erfarenhet och känslor.
5. Grupper: Normer och kreativitet inom mjukvaruutveckling.
6. Politik, glädje och frihet i mjukvaruorganisationer för mjukvaruingenjörer.

Lärandemål

Efter genomförd kurs ska studenten:
Kunskap och förståelse
• kunna förklara och diskutera vikten av Behavioral Software Engineering och hur det skiljer sig från klassisk Software Engineering,
• kunna förklara och diskutera effekterna av personlighet och kognitiv partiskhet i förhållande till programvaruteknik.
Färdighet och förmåga
• kunna diskutera och tillämpa modeller för normer och motivation inom mjukvaruutveckling,
• kunna diskutera och ge exempel på kreativitet och tekniker för att öka kreativitet inom mjukvaruutveckling.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• kunna kritiskt reflektera över sina erfarenheter när det gäller beteende och sociala aspekter som individer och i grupp,
• kunna reflektera över de känslor som mjukvaruutvecklare upplever och hur de påverkar ett projekt,
• kunna identifiera, diskutera och kritiskt reflektera över politiskt beteende i sin mjukvaruorganisation.

Generella förmågor

Kurslitteratur och övriga läromedel

Kurslitteratur och övriga läromedel

Lärande och undervisning

Undervisningen inom varje modul är organiserad kring forskningsartiklar, förinspelade föreläsningar om viktiga ämnen och obligatoriska uppgifter. Två valfria campusdagar med workshops och seminarier kommer att äga rum. Under kursens gång kommer kommunikation med lärare och andra deltagare ske via e-post och kursens online-lärplattform för diskussioner och feedback.

Arbetslivsanknytning

Ingen praktik ingår i planerade lärtillfällen. BTH strävar efter tät kontakt med näringslivet vid utveckling av kurser och program.

Lärare

Examinator
  1. Fabian Fagerholm
Kursansvarig
  1. Fabian Fagerholm

Tidsåtgång

I genomsnitt bör en student räkna med att studera 67 timmar för att nå lärandemålen.
I denna tid ingår alla olika förekommande lärandeaktiviteter (föreläsningar, självstudier, examination m. m.).
Tidsuppskattningen baseras på att ett akademiskt år omfattar 60 högskolepoäng (motsvarar 60 ECTS credits),
som svarar mot en total studietid på ca 1 600 timmar. Den faktiska studietiden varierar individuellt.

Bedömning

Examinationsmoment för kursen
Kod Benämning Högskolepoäng Betyg
1710 Inlämningsuppgifter 2.5 G-U

Betyg

Kursen bedöms med betygen G Godkänd, UX Otillräckligt, komplettering krävs, U Underkänd.

Kommande tentamenstillfällen

Inga kommande centralt samordnade tentamenstillfällen hittades för denna kurs.

För att få delta vid ett centralt samordnat tentamenstillfälle måste du ha anmält dig i Studentportalen senast 15 dagar innan tentamensdagen.


Lokal och tidpunkt publiceras ca 5 dagar innan tentamensdagen.


Det kan finnas andra planerade examinationstillfällen. Information om de finns i It's Learning eller på annan plats som kursansvarig hänvisar till.

Kursutvärdering

Kursansvarig ansvarar för att studenternas synpunkter på kursen systematiskt och regelbundet inhämtas och att resultaten av utvärderingar i olika former påverkar kursens utformning och utveckling.