IY2604 Entreprenörskap och strategi

Fristående kurs, 7,5 Högskolepoäng, Avancerad nivå, höstterminen 2018

Ansök

Anmäl dig via antagning.se

Kursen går igenom de olika skolorna inom entreprenörskapslitteraturen och vilken roll entreprenörskap spelar för ekonomisk tillväxt. Utbudsdriven entreprenörskap kontra efterfrågedriven entreprenörskap. Entreprenörskap som ämne och process. Kursen behandlar även intraprenörskap och dess betydelse i att forma om stora företag.

Fakta

  • Undervisningsform: Campus, dagtid, deltid 50%
  • Anmälningskod: BTH-M5708
  • Period: 2018 vecka 36 till 2018 vecka 44
  • Nivå: A1N
  • Anmälan: Anmäl dig via antagning.se
  • Språk: Undervisningen ges på engelska.
  • Ort: Karlskrona
  • Huvudområde: Industriell ekonomi och management
  • Kursplan: Ladda ner
  • Välkomstbrev: Länk till välkomstbrev från ansvarig lärare finns här senast 3 veckor innan kursstart.
  • Förkunskapskrav: För tillträde till kursen krävs avklarade kurser i Tillämpad mikroekonomi, 6 hp och Matematisk statistik, 6 hp, därutöver genomgångna kurser om 12 hp i industriell ekonomi och management.

Innehåll

Del 1
• Entreprenörskapets övergripande funktion i ekonomin
• Ursprung och funktion hos olika typer av entreprenörskap
• Mäta entreprenörskap
• Entreprenörskap och affärsdynamik i Sverige
• Entreprenörskapets roll i kompetensstrukturen
• Utbud och efterfrågan på entreprenörskap
• Vinster till entreprenörer och entreprenörsersättning

Del 2
• Entrepreprenörskap ur individperspektivet
• Entreprenörsprocessen - möjligheterna, personerna som driver dem, de färdigheter och strategier som används för att organisera och utnyttja möjligheter, och omgivningens villkor
• Upptäckt och utnyttjande av möjligheter, förvärv av resurser, entreprenörsstrategi och organisationsprocessen.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter genomförd kurs ska studenten:
Förvärvat en djupare kunskap om entreprenörskap baserat på nyckelteorier
Ha ett analytiskt förhållningssätt till den roll som entreprenörskap spelar i industriell dynamik och tillväxt
Ha en ökad kunskap om möjligheter och gränser för strategiskt beteende för att förbättra entreprenörskapet.
Färdighet och förmåga
Efter genomförd kurs ska studenten:
Förklara och analysera entreprenörernas roll för ekonomisk utveckling
Förklara, jämföra och analysera strategier för entreprenörer inom innovation
Sammanställa, presentera och kritiskt analysera empirisk forskning inom entreprenörskap.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomförd kurs ska studenten:
Öka studentens kritiska tänkande om relevanta strategier för att utveckla företag
Öka förmågan att utvärdera sociala och ekonomiska resultat av entreprenörskap.

Generella förmågor

Kurslitteratur och övriga läromedel

Magnus Henrekson, Mikael Stenkula, (2016) Understanding Entrepreneurship, definition, function and policy, Studentlitteratur, Lund. (ISBN 9789144111964).
Scott Shane (2003) A General Theory of Entrepreneurship: the individual-opportunity Nexus, Edward Elgar Publishing Limited, Cheltenham. (ISBN 1843763826).
Undervisningsmaterialet kommer att kompletteras med artiklar.

Övriga resurser:
Parker, S, (2009), The Economics of Entrepreneurship, Cambridge University Press, Cambridge. (ISBN9780521899604.)

Kurslitteratur och övriga läromedel

Magnus Henrekson, Mikael Stenkula, (2016) Understanding Entrepreneurship, definition, function and policy, Studentlitteratur, Lund. (ISBN 9789144111964).
Scott Shane (2003) A General Theory of Entrepreneurship: the individual-opportunity Nexus, Edward Elgar Publishing Limited, Cheltenham. (ISBN 1843763826).
Undervisningsmaterialet kommer att kompletteras med artiklar.

Övriga resurser:
Parker, S, (2009), The Economics of Entrepreneurship, Cambridge University Press, Cambridge. (ISBN9780521899604.)

Lärande och undervisning

Kursen består av föreläsningar och grupparbeten.

Arbetslivsanknytning

Ingen praktik ingår i planerade lärtillfällen. BTH strävar efter tät kontakt med näringslivet vid utveckling av kurser och program.

Lärare

Kursansvarig
  1. Philippe Rouchy

Tidsåtgång

I genomsnitt bör en student räkna med att studera 200 timmar för att nå lärandemålen.
I denna tid ingår alla olika förekommande lärandeaktiviteter (föreläsningar, självstudier, examination m. m.).
Tidsuppskattningen baseras på att ett akademiskt år omfattar 60 högskolepoäng (motsvarar 60 ECTS credits),
som svarar mot en total studietid på ca 1 600 timmar. Den faktiska studietiden varierar individuellt.

Bedömning

Examinationsmoment för kursen
Kod Benämning Högskolepoäng Betyg
1810 Inlämningsuppgift 2.5 G-U
1820 Hemtentamen 5 A-F

Betyg

Kursen bedöms med betygen A Utmärkt, B Mycket bra, C Bra, D Tillfredsställande, E Tillräckligt, FX Otillräckligt, komplettering krävs, F Underkänd.

Kommande tentamenstillfällen

Inga kommande centralt samordnade tentamenstillfällen hittades för denna kurs.

För att få delta vid ett centralt samordnat tentamenstillfälle måste du ha anmält dig i Studentportalen senast 15 dagar innan tentamensdagen.


Lokal och tidpunkt publiceras ca 5 dagar innan tentamensdagen.


Det kan finnas andra planerade examinationstillfällen. Information om de finns i It's Learning eller på annan plats som kursansvarig hänvisar till.

Kursutvärdering

Kursansvarig ansvarar för att studenternas synpunkter på kursen systematiskt och regelbundet inhämtas och att resultaten av utvärderingar i olika former påverkar kursens utformning och utveckling.