De tar den virtuella verkligheten ett steg längre

I ett nytt stort forskningsprojekt ska BTH och företag förfina och förbättra VR-tekniken. Användaren ska sättas i centrum och upplevelserna ska förstärkas.  

Nu har startskottet gått för det stora forskningsprojekt där BTH, tillsammans med Ericsson Research, Tobii Pro, WIP samt Axis, ska förfina och förbättra virtuell teknik.

Under två dagar har nu BTH-forskarna och företagen tillsammans dragit upp riktlinjerna för forskningssamarbetet. Målet är att utveckla nya visuella och interaktiva applikationer där människan står i centrum och som dessutom ger både hög kvalitet och fördjupad upplevelse hos användaren.

Ett användningsområde är till exempelvis spel.

– Med ett par VR-glasögon ska det kännas som om du är en av spelarna på fotbollsplanen, som en del av laget, berättar Hans-Jürgen Zepernick, projektledare vid BTH.

Men tekniken kan användas till mycket mer än spel. Den kan till exempel göra det lättare för personer som befinner sig långt ifrån varandra att kommunicera med varandra och att ge dem upplevelsen att vara i samma rum. Ett annat användningsområde är inom sjukvården där både patienter och till exempel blivande sjuksköterskor kan dra fördelar av den nya tekniken.

– Studenter kan använda VR-teknik och på så sätt ”vara med” under en operation utan att fysiskt vara på plats. Det blir ett annat sätt att lära sig saker på, menar Hans-Jürgen Zepernick. Men tekniken måste vara anpassad så att den passar människorna.

Företagen som ingår i projektet menar att fördelarna med BTH-samarbetet är att få ta del av kompetens och utveckling.

– Det är ett bra samarbete mellan högskola och företag som leder till konkreta resultat, menar Jörgen Gustafsson, forskningsledare inom Ericsson Research.

Forskningsprojektet ska pågå under fyra år. Det har en totalbudget på 30 miljoner kronor och finansieras av KK-stiftelsen tillsammans med BTH och de deltagande företagen.

24 januari 2018