Dataspel som hjälpmedel vid stadsplanering

Kan spelande förändra världen? Städer kämpar idag med att klara den befolkningstillväxt som urbaniseringen leder till. Men kan TV- och dataspel användas för att hjälpa invånarna, och till och med låta dem själva vara med och utforma sin stad? Idag designas och planeras offentliga platser och hela städer genom spel. På så sätt demokratiseras både stadsutveckling och arkitektur.

Igår och idag visas filmen ”Gaming the real world” på BTH. Filmen följer tre spelföretag som befinner sig där spelande och stadsplanering möts. Medverkar gör bland annat skaparna av spelet Minecraft. Under visningarna på BTH finns filmens producent Mats Billberg Johansson på plats, Mats har nyligen varit på turné med filmen i Los Angeles och New York.

BTH har utbildningar inom såväl fysisk planering som inom speldesign och spelteknik. BTH är den enda högskolan i Sverige som utbildar planeringsarkitekter och har dessutom flera program inom spelutveckling.

31 mars 2017