Rekordmånga utställare på arbetsmarknadsdagen

BTH:s utbildningar är intressanta för många olika arbetsgivare. Detta visar sig på BAM, Blekinge arbetsmarknadsdag. En stor bredd av utställare, allt från Region Blekinge till det lokala IT-säkerhetföretaget Cypro och spelföretaget Massive Entertainment befinner sig i BTH:s lokaler denna dag. Massive Entertainment finns i Malmö och Stockholm.

– BTH är intressant för oss för att högskolan har många olika spelutbildningar, säger Helena Olsson från Massive Entertainment.
– För oss är det alltid intressant att vara nära marknaden och höra studenternas funderingar. Det är stor konkurrens om arbetskraften, och då är det här en bra grund att stå på när man ska skapa nya kontakter, säger hon.

Cypro är ett IT-säkerhetsföretag i Karlskrona som startade 2017 och vänder sig till medelstora och stora företag med sina tjänster. IT-säkerhet är en växande marknad.
– Bara sedan i maj förra året har cirka 3000 dataintrång kommit till Datainspektionens kännedom, berättar Christian Yng, som är grundare av företaget.

För Cypro är studenterna som läser datorsäkerhet den främsta målgruppen att nå på mässan, men de söker även studenter som exempelvis har läst industriell ekonomi.

BAM har 32 utställare i år. Det är fler än det någonsin har varit. Ericsson, Roxtec, Sigma Industry South, NKT, Softhouse, Trafikverket, Saab Kockums och Combitech är några av dem. Många utställare återkommer år efter år, men ett exempel på företag som inte har varit med innan, är det globala företaget Yaskawa, som finns i Torsås. Företaget säljer robotsvetsar.

– Vi är här för att vi vill göra Yaskawa mer känt bland studenter, säger de. Det är en medveten satsning, så vi kommer åka runt på flera skolor, säger Johanna Strand och Johan Johansson från Yaskawa.

BAM arrangeras helt ideellt av Blekinge studentkår och deras utbildningsföreningar.

5 mars 2019