Tidigare BTH-studenter i globalt utbildningsprojekt om hållbarhet

Kelly Sweet från USA, Anmar Kamalaladin från Bahrain och Caroline Michel från Tyskland är före detta studenter från BTH:s Magisterprogram i strategiskt ledarskap för hållbarhet. När de förra året skulle skriva sitt magisterarbete, fick de i uppdrag av den globala utbildningsstiftelsen International Baccalaureate (IB) att undersöka hur företaget kunde införa hållbarhet i sin läroplan för åldrarna 11-19 år.

Studenterna menade att IB borde låta hela läroplanen genomsyras av hållbarhet, istället för att behandla hållbarhet som ett separat ämne. Ett konkret förslag studenterna hade var att låta en del av skollitteraturen handla om hållbarhet.

IB blev så nöjda med undersökningen, att de kontaktade studenterna igen, för att fortsätta med ett liknande projekt fast för åldrarna 3-10 år. Det projektet startade nu i april och resultatet ska redovisas för IB i juni, som sedan väljer ut vilka punkter de vill implementera i sin läroplan. Därefter ska de tidigare studenterna hjälpa utbildningsstiftelsen med implementeringsarbetet fram till slutet av 2018. Över en miljon elever per år i fler än 140 länder kommer sedan att få en förbättrad kunskap om hållbarhet, tack vare detta examensarbete vid BTH.

Kelly Sweet är väldigt nöjd med sin utbildning vid BTH som hon tycker kombinerar teori och praktik på bästa sätt. Hon har fått drömjobbet efter sin magisterexamen; att få arbeta med projekt om hållbarhet:

– Vi ser fram emot att kunna påverka barnen att ta hänsyn till hållbarhet redan från en tidig ålder, säger hon.

28 april 2017