CDIO-Modul2

HUR LÅNGT HAR VI KOMMIT PÅ BTH MED CDIO OCH VAD GÖR VI NU?

PÄ BTH startade projektet 2013 med en ansökan om medlemskap i organisationen. En öppen introduktionsförelÀsning om CDIO erbjöds under vÄren 2013. Under hösten 2013 genomfördes en informationsomgÄng med samtliga lÀrare som hade undervisning pÄ ingenjörsprogrammen. Under hösten hade vi ocksÄ en workshop (med samma lÀrare) dÀr vi tittade pÄ varje program för sig, innehÄllet och helheten.

Under de senaste 2-3 Ären har ett antal utbildningsseminarier hÄllits för vÄr lÀrarkÄr bestÄende av tvÄ heldagsseminarier dÀr i stort sett samtliga berörda lÀrare har deltagit (nÄgon sista omgÄng ÄterstÄr Ànnu att genomföra).

Arbete har genomförts genom en genomlysning av samtliga civilingenjörsprogram och bildandet av arbetsutskott för varje program som har till uppgift att analysera och förbÀttra programmen, ocksÄ med hÀnsyn tagen till utvecklingen i CDIO-riktning.

Arbete har skett pĂ„ en överordnad nivĂ„ med att ta fram ett ramverk för civilingenjörsutbildningarna som lĂ€gger en gemensam ”bottenplatta” av kurser och ocksĂ„ sĂ€kerstĂ€ller att viktiga CDIO-moment (som introduktionskurser och projektkurser) finns med i programmen.

Planerat arbete

För kalenderÄret 2018 Àr följande arbete planerat:

  • Se över processerna sĂ„ att CDIO-arbetet pĂ„ BTH Ă€r systematiskt och vĂ€ldokumenterat,
  • Ta initiativ till att varje program skapar en kompetensprofil för den ingenjör som sedan skall ut i nĂ€ringslivet. SĂ€kerstĂ€lla att utbildningsplanens mĂ„l för utbildningen nĂ„r detta övergripande mĂ„l,
  • SĂ€kerstĂ€lla att nyckelkurser i civilingenjörsprogrammen innehĂ„ller relevanta CDIO-lĂ€randemĂ„l och fĂ„ tillstĂ„nd en löpande uppdatering av  institutionernas kursutbud man avseende pĂ„ dessa lĂ€randemĂ„l,
  • Bidra till att lĂ€rare fĂ„r möjlighet att inhĂ€mta rĂ€tt kompetens för att kunna undervisa inom programmens nyckelkurser med avseende pĂ„ CDIO-metodens krav,
  • Bidra till att inkludera studenterna i utvecklingsarbetet,
  • Synliggöra CDIO-arbetet och de verktyg/metoder som finns.