CDIO-Modul2
HUR LĂ NGT HAR VI KOMMIT PĂ BTH MED CDIO OCH VAD GĂR VI NU?
PÄ BTH startade projektet 2013 med en ansökan om medlemskap i organisationen. En öppen introduktionsförelÀsning om CDIO erbjöds under vÄren 2013. Under hösten 2013 genomfördes en informationsomgÄng med samtliga lÀrare som hade undervisning pÄ ingenjörsprogrammen. Under hösten hade vi ocksÄ en workshop (med samma lÀrare) dÀr vi tittade pÄ varje program för sig, innehÄllet och helheten.
Under de senaste 2-3 Ären har ett antal utbildningsseminarier hÄllits för vÄr lÀrarkÄr bestÄende av tvÄ heldagsseminarier dÀr i stort sett samtliga berörda lÀrare har deltagit (nÄgon sista omgÄng ÄterstÄr Ànnu att genomföra).
Arbete har genomförts genom en genomlysning av samtliga civilingenjörsprogram och bildandet av arbetsutskott för varje program som har till uppgift att analysera och förbÀttra programmen, ocksÄ med hÀnsyn tagen till utvecklingen i CDIO-riktning.
Arbete har skett pĂ„ en överordnad nivĂ„ med att ta fram ett ramverk för civilingenjörsutbildningarna som lĂ€gger en gemensam ”bottenplatta” av kurser och ocksĂ„ sĂ€kerstĂ€ller att viktiga CDIO-moment (som introduktionskurser och projektkurser) finns med i programmen.
Planerat arbete
För kalenderÄret 2018 Àr följande arbete planerat:
- Se över processerna sÄ att CDIO-arbetet pÄ BTH Àr systematiskt och vÀldokumenterat,
- Ta initiativ till att varje program skapar en kompetensprofil för den ingenjör som sedan skall ut i nÀringslivet. SÀkerstÀlla att utbildningsplanens mÄl för utbildningen nÄr detta övergripande mÄl,
- SÀkerstÀlla att nyckelkurser i civilingenjörsprogrammen innehÄller relevanta CDIO-lÀrandemÄl och fÄ tillstÄnd en löpande uppdatering av institutionernas kursutbud man avseende pÄ dessa lÀrandemÄl,
- Bidra till att lÀrare fÄr möjlighet att inhÀmta rÀtt kompetens för att kunna undervisa inom programmens nyckelkurser med avseende pÄ CDIO-metodens krav,
- Bidra till att inkludera studenterna i utvecklingsarbetet,
- Synliggöra CDIO-arbetet och de verktyg/metoder som finns.