CDIO-Modul1
VAD ĂR CDIO OCH VARFĂR HĂ LLER VI PĂ MED DET?
CDIO Àr en framtagen metod som visar hur man kan bygga upp och genomföra ingenjörsutbildningar för att sÀkerstÀlla att den fÀrdiga ingenjören möter de krav som nÀringsliv och omgivande samhÀlle stÀller pÄ dagens och framtida ingenjörer.
Kort historik
Kritik mot ingenjörsutbildningar frĂ„n representanter för nĂ€ringslivet har funnits ”i alla tider”. Redan 1918 konstaterade en rapport frĂ„n Carnegie stiftelsen i USA att:
”Fifty years ago ……..
… engineering education will never be satisfactory until theory and practice are taught simultaneously …”
Kritiken kom upp igen pÄ 1990-talet frÄn den amerikanska flygindustrin och som svar pÄ detta bildades en arbetsgupp med uppdrag att reformera ingenjörsutbildningarna. I denna tidiga gruppering (och som fÄr ses se som grundare) var: MIT, Chalmers, KTH och LiU.
Metoden introducerades i början av 2000-talet och spridningen över vÀrlden har varit stor. à rliga internationella konferenser hÄlls med ett hela tiden ökande deltagarantal. Idag stÄr ca: 150 skolor och organisationer som medlemmar inom initiativet.
Vad stÄr CDIO för?
C- Conceive, D – Design, I – Implement och O – Operate Ă€r de fyra delar som kan sĂ€gas omfatta en arbetande ingenjörs arbetsomrĂ„den. Alla ingenjörer arbetar inte till vardags med alla dessa omrĂ„den utan kan finnas i delar av detta spektrum. Rent generellt kan vĂ€l sĂ€gas att i segmentet CDI hamnar en större del av ingenjörsrollen men Ă€ven i segmentet O kan en ingenjör hamna. En produkt befinner sig i anvĂ€ndning och vi som ingenjörer mĂ„ste konstruera en produkt Ă€ven för detta skede Ă€ven om driften av mĂ„nga produkter tas omhand av andra yrkeskategorier.