Tentamen
Tentamen
”If you want to change student learning then change the methods of assessment.”
Brown & Atkins, 2017
Det sĂ€tt pĂ„ vilket tentamen pĂ„verkar undervisning och lĂ€rande beskrivs vanligen som âwashbackâ eller âbackwashâ. âBackwashâ drivs av tvĂ„ faktorer; studenter vill klara av tentamen och lĂ€rare vill att studenterna ska klara av den. Det hĂ€r betyder att lĂ€rarens didaktiska val till stor del drivs av tentamen; deras undervisning speglar tentamen eftersom de vill att studenterna ska klara tentamen (Hughes, 1989; Hult, 1997; Cheng, 1997; Ahmad & Rao, 2012).
För att undvika âbackwashâ har forskare betonat behovet av överensstĂ€mmelse mellan tentamen och kursmĂ„len, studenternas sjĂ€lvvĂ€rdering, meningsfull feedback, autentiska uppgifter och en variation av bedömning och uppgifter, en ökad förstĂ„else för bedömningskritera av lĂ€rare och studenter och detaljerad rapportering av testresultat av de som testar. (Hughes, 1989; Bailey, 1996; Biggs, 1995; Ahmad, 2012). Du bör dĂ€rför försĂ€kra dig om att du konstruktivt anpassar din kurs genom att noggrannt lĂ€nka lĂ€randemĂ„len och lĂ€randeaktiviteterna till tentamen. Tentamen blir dĂ„ en kvalitetssĂ€kring av de hĂ€r mĂ„len (Biggs & Tang, 2011; Elmgren & Henriksson, 2014).
En tentamen har tvÄ syften; ett formellt syfte och ett pedagogiskt syfte (Boud, & Falcikov, 1998; Elmgren & Henriksson, 2014). Det formella syftet handlar om kontroll av den förvÀntade kunskapen och dokumentationen av prestation. Den pedagogiska aspekten involverar lÀrandets inverkan pÄ studenternas lÀrande, visualiseringen av var möjligt lÀrandestöd kan behövas, statuskontroll för studenterna gÀllande deras egen kunskapsnivÄ och vad de behöver lÀra och ett yttterligare tillfÀlle för lÀrande.
Tips frÄn student
PÄ LÀrosÀtens SydostŽs utbildning gÀllande examination sÄ gav Studenten Ella Lundbeck frÄn Uppsala följande tips:

Student Advice from Ella Lundbeck
LĂ€s mer!
Hughes, A. (1989). Testing for language teachers. Cambridge: Cambridge University Press.
Hult, A. (1997). Examinera mera? – en analys av examination.
Cheng, L. (1997). How does washback influence teaching? Implications for Hong Kong.Language and Education, 11(1), 38-54.
Ahmad, S., Rao, C. A. (2012). Review of the Pedagogical Implications of Examination Washback. Research on Humanities and Social Sciences 2 (7): 11-21.
Biggs, J. B. (1995), Assumptions underlying new approaches to educational assessment. Curriculum Forum, 4(2), 1â22.
Boud, D. & Falcikov, N. (red). (2007). Rethinking assessment in higher education: learning in the longer term. Routledge.
Elmgren, M., Henriksson, A.-S. (2014). Universitetspedagogik. Studentlitteratur.